איך לקדם עסק בגוגל בחינם?

פתיחת פרופיל בגוגל ביזנס, היא פעולה פשוטה והכרחית לכל בעל עסק שרוצה להיות נוכח ברשת ולקדם את העסק שלו דרך מנוע החיפוש של גוגל. גוגל ביזנס הוא כלי פשוט וחינמי המאפשר לכם בתור בעלי עסק להגדיל את החשיפה והנוכחות שלכם ברשת, לתקשר עם הלקוחות שלכם בקלות ולעדכן שירותים, מוצרים ותמונות רלוונטיות לעסק שלכם.

יתרון משמעותי של גוגל ביזנס הוא בכך שהוא מאפשר לגולשים לאתר את המיקום של העסק, וכך להגיע בקלות לבתי עסק הממוקמים בקרבתם. כמובן שהדבר משמעותי בעיקר לעסקים שיש להם משרדים או חנות פיזית וחשוב להם שהלקוחות יגיעו למקום. לכן, ישנה גם חשיבות רבה לעדכון מדויק של הכתובת שלכם או כל פרט שיכול להקל על הלקוחות בהגעה בתוך הפרופיל של גוגל ביזנס.

גוגל לעסקים גם מסייע לכם להיות חזקים בביטויי מפתח הרלוונטיים לקידום עסק בגוגל ומהווה עוד חלק חשוב מהקידום האורגני שלכם לניהול מוניטין חיובי ברשת. הפלטפורמה מאפשרת לכם לשלב קטלוג מוצרים במידה ויש לכם חנות ולעדכן מוצרים או שירותים חדשים בזמנים שתוכלו להגדיר מראש. אם תשכילו להשתמש במילות מפתח נכונות בתיאור העסק שלכם, בשאלות תשובות ובמידע הרלוונטי שאתם מפרסמים, זה בהחלט יסייע לכם בקידום העסק ובהתעניינות מצד גולשים.

גוגל ביזנס מאפשר ללקוחות שלכם לתת עליכם ביקורת ולדרג אתכם ביחס לעסקים אחרים. חשוב לציין שלא כדאי לבקש ביקורות פיקטיביות מאנשים שהם לא לקוחות שלכם, כיוון שפעמים רבות גוגל יודע לזהות ביקורות כאלו (שבדרך כלל לא ממש קשורות לשירותים שאתם מספקים). גם אם יש לקוחות שלא נתנו ביקורת מצויינת, אל תלחצו מכך, סקרים שנערכו הראו שדווקא עסקים שלהם היו ביקורות מגוונות ולא בהכרח קיבלו רק את הציונים הגבוהים ביותר, זכו ליותר התעניינות. יחד עם זאת, המלצתי היא להגיב ולענות ללקוחות, כמובן בצורה עניינית ומקצועית.

מה באמת חשוב לדעת לפני שמוסיפים או מעדכנים עסק בגוגל ביזנס כדי לקדם אותו? ואיך בפועל עושים זאת?

קידום עסקים בגוגל ברמה הבסיסית ביותר

ישנם מספר צעדים בסיסיים שכדאי לבצע כדי לקדם את העסק שלכם בגוגל. הראשון והחשוב ביותר לדעתי, בהמשך למה שכתבתי על גוגל ביזנס הוא בקשה עקבית של ביקורות חיוביות מלקוחות שלכם ברשומה שלכם בגוגל. הביקורות החיוביות הללו מחזקות מאוד את המוניטין שלכם ואת הרשומה שלכם בחיפוש המקומי ומחזקת מאוד את קידום העסק שלכם. פרט לכך תוכלו בעתיד לעשות שימוש גם באתר או ברשתות החברתיות באותן ביקורות שקיבלתם. המון מחקרים מראים כי לקוחות פוטנציאלים קוראים את הביקורות הללו ולוקחים אותן לתשומת הלב כשהם מבססים החלטת רכישה.

השלב השני יהיה לשלב את רשומת הגוגל ביזנס עם האתר שלכם. רשומת הגוגל ביזנס נותנת לכם יתרון משמעותי ברמה המקומית אך הם מספקים אלמנט מכריע של אמינות, פרט לביקורות באמצעות אימות של שם העסק בגוגל, מספר טלפון וכתובת. מה שמכונה באנגלית NAP (name, address, and phone number). חשוב את המידע הזה להטמיע גם באתר שלכם כדי לחזק את האמינות של האתר ולקשור את שני הנכסים הדיגיטלים בעיני גוגל. חשוב גם להטמיע את המפה של הכתובת בדף האודות ואם אפשר אז לעשות זאת באמצעות סכמה (במידע ואינכם יודעים מהי סכמה ואיך היא מסייעת לקדם עסק בגוגל – אני ממליץ לקרוא את הפוסט שלי על סכמה ומה היא נותנת?)

פרסום עסק בגוגל והקשר לקידום אורגני בגוגל

פעמים רבות בעלי עסקים נוטים לחשוב כי פרסום העסק בגוגל קשור אל קידום העסק בגוגל בגוגל מיי ביזנס או בתוצאות האורגנית והאמת שאין שום קשר בין השניים. מדובר באלגוריתם אחר שנועד לוודא כי גוגל אינה חשופה לתביעות מצד גופים רגלטוריים. לכן אם אתם רוצים לקדם עסק בגוגל עליכם לקדם אותו ללא קשר לפרסום שתעשו או שלא תעשו. כמובן שאם עשיתם פרסום בגוגל אדס ויש לכם נתונים על ביטויים שממירים אז תרצו ליישם את הידע הזה בעת קידום עסק בצורה אורגנית, אך לא תוכלו לעשות זאת בעת קידום עסק בגוגל לעסק שלי שמבוסס בעיקרו על דירוגים, כמות ואיכות התכנים שעולים אליו ואיזכורים שונים ברשת.

גוגל אדס הוא מרכיב חשוב בקידום בגוגל במידה ויש לכם את התקציבים והמשאבים. בטווח הארוך אין ספק כי לקידום עסק אורגנית חשיבות רבה יותר, אך גוגל אדס יכול לתרום לנראות וליצירת לידים בטווח הזמן המיידי. אם יש לכם את הזמן והתקציב הייתי ממליץ לכם ללמוד את הנושא לבד ולהתנסות בו – הידע יסייע לכם גם אם תחליטו בהמשך לקחת ספק שירות חיצוני לנושא. חשוב להגדיר מראש מה רוצים להשיג בקמפיין ואת תוצרי הידע שהוא יספק, בהם נוכל לעשות שימוש גם בקידום  עסק אורגנית.

איך להוסיף עסק לגוגל מפות?

אז כפי שהבנתם מהחלק הראשון גוגל ביזנס היא פלטפורמה חינמית ופשוטה לתפעול ומומלצת לשימוש אם אתם בעלי עסק שרוצים לקדם עסק בגוגל ולשמור על קשר עם הלקוחות שלכם. המלצתי החמה היא להירשם בקלות לפלטפורמה ולעדכן בה את הנתונים המדוייקים אודות העסק שלכם ובכך לסייע לשיווק העסק שלכם בקלות וביעילות וכפי שהבנתם מהחלק השני, גם לחבר אותה לאתר שלכם. אז איך פותחים רשומה כזו?

  1. דרך הג'ימייל ניתן להכנס ל"גוגל ביזנס" באותו אופן שנכנסים לדרייב, לדוקס ולעוד פלטפורמות של גוגל (למעלה בצד שמאל, בסמוך לשם משתמש, היכן שנמצא אייקון עם נקודות). במידה ואינכם מוצאים את הלוגו של "גוגל ביזנס" תוכלו לחפשו במנוע החיפוש של גוגל: גוגל לעסקים" ומיד תמצאו "הצגת העסק שלכם בגוגל" (התוצאה הראשונה בחיפוש).
  2. השלב השני הוא עדכון הפרופיל: מה שם העסק שלכם? הקפידו להגדירו כך שהגולשים יבינו מה השירותים שאתם מספקים כדי לדייק את קהל היעד. מלאו את כל הפרטים כמו עיר, כתובת מדויקת, טלפון והאם זה עסק שיש לו מיקום פיזי או שהוא נותן שירותים מרחוק או בבית הלקוח. אם אתם עסק ללא מיקום פיזי אל תציינו כתובת אלא ציינו איזור שירות במקום אחר לאחר שהעסק שלכם כבר רשום.

טיפים חשובים: כדאי להקפיד שהכותרת תכיל את השירותים שאתם מספקים באופן כזה שהגולשים יבינו במדויק וזאת כדי שהלקוחות שיגיעו אליכם ידעו בדיוק לאן הם מגיעים.

  1. בשלב הבא הוסיפו תמונות, בדומה לפייסבוק תוכלו להוסיף תמונת פרופיל ותמונת כותרת. אני ממליץ להוסיף שאלות ותשובות כדי להפגין ידע ומקצועיות בתחומכם. בנוגע לעדכוני פרופיל, המלצתי היא להגדיר עדכון אחת לשבוע כדי להגביר את החשיפה שלכם ברשת. כמובן שבעדכונים אתם יכולים להוסיף תמונה או תמונות אחדות, שאלות רלוונטיות חדשות או עדכונים על מוצרים. תוכלו להוסיף כל פרק שיכול לגרום ללקוחות הפוטנציאליים שלכם לסקרנות ולעניין ובכך להגביר את החשיפה שלכם וכמובן את ההקלקות של הגולשים וכמובן את ההתעניינות בעסק שלכם.
  2. כדי לקדם עסק בצורה הטובה ביותר, בנוסף לכל מה שהזכרתי עד כה, כדאי לכם להירשם באתרי אינדקס שונים כמו 144, זאפ, דפי זהב ודומיהם. ככל שיהיו לכם יותר אזכורים במקומות שונים כך הקידום הכללי שלכם יהיה טוב יותר.

איך לקדם אתר עסק בגוגל למקומות הראשונים?

כאן מדובר כבר על שירות SEO שאנו מספקים ואמליץ לקרוא על קידום עסק בגוגל או ליצור איתי קשר. אך אגע במספר עקרונות מלבד הטמעת רשומת הגוגל ביזנס באתר כפי שתיארתי לעיל, שיוכלו לתת לכם כיוון לגבי קידום עסק אורגנית:

  1. בנו את האתר למובייל (אמנם גוגל הוציאו עדכון כי שיקול זה לא יקבל משקל ועדיין…): האמירה הזו כוללת המון מרכיבים שבהם אגע בגדול, אך חשוב לזכור שמאז 2021 מרבית הטראפיק ברשת מגיע ממכשירים ניידים מה שאומר שחשוב לתעדף אתרים עבור חווית גלישה מהנייד. מה זה אומר? בראש ובראשונה זה אומר אתרים שנטענים מהר מאוד, כי הסבלנות של גולשי מובייל קצרה מגולשי דסקטופ (נטישה משמעותית אחרי 3 שניות במקום 7 במידה ודף לא נטען מהר).
    מהירות טעינת אתר היא פועל יוצא של קוד תקין ונקי, דחיסת תמונות ומבנה נכון. גם שימוש בקאש (שמירת זיכרון של האתר) ופתרונות ברמת השרת יכולים לסייע בנושא. אני ממליץ לקרוא את הפוסט על שיפור מהירות אתר להרחבה בנושא.
    זה אומר ניווט פשוט ונח, קריאה לפעולה ברורה ופשוטה באתר המתחברת לחווית גלישה נעימה ומהירה, אופטימיזציה של תמונות וסרטונים לטעינה מהירה ועוד.
  2. תשקיעו בתוכן איכותי ונכון: גם פה אכתוב בתתי כותרות שאפשר לפתוח כל אחת מהן לנושא שלם. אבל בגדול חשוב לזכור כי תוכן איכותי ומועיל הוא הסיבה שבגללה גולשים נכנסו לאתר שלכם ולכן חשוב שתכירו את קהל הגולשים שלכם – מה הוא מחפש? מה חשוב לתת לו? איזו הכוונה לפעולה הוא צריך? מחקר מילים הוא השלב הראשון וההכרחי בתהליך – אני ממליץ לקרוא על מחקר מילים כאן.
    גם לאחר שיצרתם את התוכן חשוב להעלות אותו בצורה נכונה לאתר. בצורה נכונה אני מתכוון כזו שתהיה טובה לגוגל ולא רק לגולשים: חשוב שלכל דף יהיה ביטוי מרכזי אחד, שהביטוי הזה יופיע במטא טייטל ובכותרת הראשית (H1), חשוב לעשות שימוש מושכל במטא תיאור שיופיע בגוגל לדף וכן ליצור תתי כותרות בH2, H3 וכדומה. אם אפשר ליצור גם שאלות ותשובות בנושא או כל תוכן אחר שיגדיל מעורבות גולשים, הרי זה משובח.
  3. בניית קישורים לאתר: בנושא זה אני נזהר מאוד מלהמליץ, משום שבשונה מפרסום ממומן בו מה שיש להפסיד הוא כסף, במידה ואינכם עושים זאת כמו שצריך. הרי שבבניית קישורים לא נכונה אפשר ליצור לאתר נזק של ממש בעיניי גוגל. זו הסיבה המרכזית לדעתי, מדוע חשוב לקדם אתר עסק עם מומחה לקידום אתרים ולא לעשות זאת בעצמכם.
    לאחר הקדמה זו, אני יכול לומר כי בניית קישורים היא הכרחית לשיפור הסמכות שלכם בעיני גוגל, מה שיביא ליתר נראות לאתר ולהצגתו במיקומים גבוהים בנישה שלכם. רצוי להשיג כמה שיותר קישורים לאתר שלכם ממקורות אמינים ורלוונטיים. כל קישור הוא כמו הצבעת אמון על האתר שלכם מאתרים אחרים עבור גוגל ואתם רוצים כמה שיותר אמון. גוגל אינם אוהבים קניית קישורים, אך הם אינם נגד פרסום ממומן (הקו הדק בין השניים לא ממש ברור לכל השחקנים בתעשייה).
    בפועל רוב האתרים קונים קישורים או מבצעים קמפיינים של פנייה לבעלי אתרים, משפיענים, מגזינים או כל שחקן אחר במטרה להשיג קישורים. כאן הדמיון הוא הגבול ואפשר לבסס מאמצים אלו על יחסי ציבור, שיתופי פעולה מסחריים, מלגות ועוד רעיונות נוספים.
    אפשר לעשות שימוש בכלים בתשלום של ניתוח המתחרים העיקריים שלכם כדי להבין את כמות וסוג הקישורים שאתם צריכים כדי להתברג בטופ של גוגל בנישה שלכם.
  4. שימוש בביטויי זנב ארוך: בשלב הראשון עד שהאתר יתבסס כסמכותי ואמין באמצעות קישורים, קידום עסק בגוגל צריך להתבסס על תוכן ורצוי תוכן שיצליח להשיג טראפיק ולהשתלב במיקומים גבוהים. 70% מהשאילתות בגוגל הן שאילתות של זנב ארוך, כלומר 2-3 מילים ויותר. הביטויים הללו הם פחות תחרותיים וחלקם עם אחוז המרה יותר גבוה, אם הם מדויקים ונכונים. אפשר לקרוא על גישה זו יותר בפוסט על קידום אתרים בגוגל ללא קישורים.
  5. שימוש בסכמה: ציינתי בחלק הקודם את החשיבות של סכמה בהיבט של גוגל ביזנס, אך לסכמה יש יתרון חשוב בהנגשת התכנים של האתר שלכם לגוגל, גם במקרים של מוצרים, אירועים, מתכונים, ביקורות ועוד. לפי מחקר של סרץ' מטריקס, פחות מ40% מהאתרים עושים שימוש בסכמה ברמה העולמית ואני מניח שבישראל עוד פחות ולכן למי שעושה שימוש בכלי הזה יש יתרון יחסי שיכול להביא לו יותר נראות בגוגל וCTR (אחוז הקלקה) גבוה יותר.סכמה גם מסייעת ביצירתם של סניפטס בדף תוצאות החיפוש של גוגל, בין אם אלו סניפטס של שאלות ותשובות, של רשימות או של בלוטס. לפי מחקר של AHREFS3% מהשאילתות שהם בדקו מקבלות סניפטס אלו כתוצאה אפס בגוגל. כלומר תוצאה שמופיעה מעל המקום הראשון האורגני בצורה בולטת ומושכת.
  6. להרחבה אפשר לקרוא את הפוסט על איך לשפר מיקומים של העסק בגוגל?

לקדם עסק בגוגל עם מדידה וניתוח שיטתי

ישנם מספר כלים שיכולים לסייע לכם לקבל החלטות לגבי קידום עסק בגוגל: בכל הקשור להתנהגות גולשים באתר ולחווית משתמש ניתן להיעזר בהוט ג'אר או בקרייזי אג. בכל הקשור לנתוני תנועה לאתר ושימוש בו – חשוב מאוד לעשות שימוש בגוגל אנליטיקס ובסרץ' קונסול. חשוב מאוד שהדאטה יהיה בבעלותכם – כלומר, גם אם אתם נעזרים בסוכנות או פרילנסר ליצור לכם את הנכסים הנ"ל, חשוב שיעשו זאת בחשבון שלכם, כך שאם תיפרדו בהמשך הדאטה יישאר בבעלותכם.

אילו שאלות כדאי לכם לשאול את עצמכם בעת ניתוח המידע?

  • מאיפה מגיעים המבקרים לאתר?
  • אם מגוגל אז מאילו ביטויים ולאילו דפים? האם יש עולמות תוכן מוצלחים יותר? האם יש עולמות תוכן שיש לשפר?
  • מהו אחוז הנטישה של האתר שלכם או של דפים ספציפיים? כיצד ניתן להוריד אותו?
  • כמה זמן מבקרים שוהים באתר בממוצע? אילו פעולות הם עושים באתר? האם הם נתקעים בדף מסויים או לא מבצעים את הפעולה שהייתם רוצים שהם יבצעו?
  • האם נראה שהם קוראים או מרפרפים על התוכן? האם יש חלקים שיותר מושכים את תשומת ליבם או חלקים שיותר דוחים אותם או גורמים להם לנטוש?
  • מאיפה מגיעים מרבית הפניות? מאיזה מהנכסים הדיגיטליים ומהן סוג הפניות?

ניתוח מתחרים בגוגל

אחד הכלים המשמעותיים ביותר הוא ניתוח של מתחרים, במיוחד המוצלחים שבהם בגוגל. נגעתי בכך בהקשר של בניית קישורים, אך זה נכון גם למחקר מילים, אורך וסוג התוכן ועוד. מחקר של סם ראש משנת 2020 מדבר על כך ש67% מאנשי המקצוע בתחום השיווק הדיגיטלי משתמשים בניתוח מתחרים לגבי אסטרטגיות SEO. הסיבה לכך היא שמחקר מתחרים שיטתי ושוטף נותן לא מעט תוכנות כאמור על מרכיבי הקידום האורגני השונים והיום יש לא מעט כלים שמאפשרים לעשות זאת בצורה פשוטה וקלה.

תובנות על קידום עסקים מוצלח בגוגל

דיברנו על שימוש בדאטה שוטף ודיברנו על מרכיבים שונים של קידום עסק בגוגל, בואו נראה אילו תובנות השילוב בין השניים יכול לתת לעסק שלכם:

  • לפי גוגל, עסקים שעושים שימוש בתמונות בחשבון גוגל לעסק שלי, מקבלים 42% יותר בקשות לדרכי הגעה ו35% יותר הקלקות לאתר שלהם מאשר עסקים שאינם מעלים תמונות – על חשיבות העלאת תמונות דיברנו.
  • 50% מהלקוחות שמבצעים חיפוש מקומי בנייד שלהם מבקרים בחנות תוך יום אחד מהחיפוש – מה שמראה כי חיפוש מקומי הוא לרוב יותר מכוון קנייה/הגעה לבית עסק.
  • מה לגבי קידום אתר מלבד הרשומה של הגוגל ביזנס? מחקר של גוגל הראה שאתרים בטופ של דפי התוצאות בגוגל מקבלי 91.5% מהקליקים של החיפוש.
  • מחקר אחר הראה שאסטרטגיה מבוססת תוכן מייצרת פי 3 יותר לידים מאשר פרסום מסורתי ועולה 62% פחות. מה שהופך שיווק מבוסס תוכן לשיטה היעילה והמועילה ביותר לקדם עסקים בגוגל.

שימו לב איך כל הדברים מתחברים – יצירת תוכן ויזואלי וטקסטואלי, רצוי כזה המבוסס על מחקר מילים רציני וניתוח מתחרים יכול מאוד לסייע בקידום עסק בגוגל. בתוכן הזה יש לעשות שימוש בפרופיל גוגל לעסק שלי, באתר שלכם וכמובן גם בנכסים דיגיטליים אחרים (ארחיב על כך בחלק הבא). חשוב לחזק מאמצים אלו עם בניית קישורים וטיפול מקצועי באתר שלכם. אפשר לחזק אותם באמצעות קמפיין גוגל אדס במקרים מסוימים.

קידום עסק בגוגל הוא תהליך שיטתי וארוך טווח הבנוי ממספר מאמצים מקבילים, במידה ואינכם עושים זאת עם איש מקצוע אז חשוב להקדיש לכך זמן ומשאבים על בסיס קבוע ברמה יומית, שבועית או חודשית.

איך לקדם חנות בגוגל?

לאור מה שנכתב פה לעיל, אפשר להבין שאין הרבה הבדל בין קידום חנות בגוגל לבין קידום אתר רגיל בכל הקשור לפתיחת חשבון גוגל ביזנס, אלא אם כן מדובר בחנות שהיא וירטואלית בלבד, ללא מיקום פיזי ובמקרה הזה צריך לחשוב איך פותרים את עניין הכתובת.

במקרה של חנות בגוגל אני שוקל בצורה חיובית יותר להמליץ על קמפיין מקצועי בגוגל אדס, אם יש את התקציב והמשאבים לכך אז ניתן לקבל תוצאות יפות מאוד, במיוחד אם המאמצים משולבים עם האורגני.

לגבי קידום אורגני של חנות, אני ממליץ מאוד לקרוא את הפוסט על קידום אורגני של חנות גוגל שמרחיב בצורה מאוד מעמיקה ויסודית על הנושא.

שני רעיונות אחרונים לגבי קידום עסק בגוגל

  1. מינוף הנכסים ברשתות החברתיות: למרבית העסקים יש גם נכסים כאלו או אחרים ברשתות חברתיות ואם אין להם אז כדאי שיהיה משום שהדבר מסייע בניהול מוניטין חיובי, כפי שפירטתי בתחילת המאמר. אם אתם כבר מייצרים תוכן עבור גוגל – תעלו אותו לרשתות החברתיות ומקסמו את התועלת ממנו. מהרשתות החברתיות המליצו לאנשים להגיע לאתר. הפעולה הזו תחזק בעקיפין גם את המותג שלכם בעיני גוגל.
  2. התנסו עם תוכן וידאו: סיסקו ניבאו בזמנו כי תוכן וידאו ייצר 82% מהתנועה ברשת עד שנה שעברה. אז אמנם אנחנו עדיין לא שם ואני רואה דווקא ירידה בסבלנות לתוכן וידאו בשנה ומשהו האחרונות ועדיין חשוב שתבדקו מה והאם זה עובד בנישה שלכם. אם יצרתם כבר תוכן טקסטואלי אז לעשות על בסיסו סרטון לא צריך להיות מורכב במיוחד.

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>