מה זה סכמה ORG ו – structured data (נתונים מובנים)?

נתונים מובנים הפכו למרכיב חשוב בעולם ה-SEO. עד להופעת כלי הבינה המלאכותית ובינג גוגל די שלטו שנים כגורם בלתי מעורער בעולם החיפוש, המשאב היקר ביותר שלהם היה כוח עיבוד עבור העכבישים שסורקים את האתרים. זאת לצד הרצון שלהם לספק חווית משתמש טובה יותר ועשירה ביותר (עוד בדף התוצאות של גוגל, לפני ההקלקה על אתרים) גרמו לגוגל לשים דגש על נתונים מובנים, מעין שפה, שמסבירה לעכבישים את סוג המידע שאותו הם סורקים וכיצד להציג אותו בדפי התוצאות של גוגל? גוגל חייבו מקדמי ובעלי אתרים לעבוד דרך הסרץ קונסול בממטרה להבהיר כיצד האתר שלהם בנוי ומה הוא מכיל?
מי שיודע לעשות שימוש בכלי זה ו"לדבר" עם העכבישים בשפתם זוכה ליתרון יחסי מול המתחרים.

Schema.org

Schema.org הוא פרויקט שיתופי שיזמו גוגל, בינג, יאהו! ו-Yandex כדי להקים סטנדרט בינלאומי לסימון נתונים מובנה בדפי אינטרנט. זהו משאב מרוכז של סכמות (או בשפה פשוטה יותר – אוספים של תכונות של נתונים מובנים) המשמשות לתיאור ישויות ויחסים בפורמט קריא למכונה או במקרה שלנו לעכבישים.

נתונים מובנים

נתונים מובנים הם תוצר של ארגון ועיצוב נתונים בדפי אינטרנט בפורמט סטנדרטי, קריא במכונה. הבנייה זו מאפשרת למנועי חיפוש להבין טוב יותר את התוכן וההקשר של דף אינטרנט וכיצד הוא בנוי, מה שמשפר בסופו של דבר את תוצאות החיפוש ואת חווית המשתמש.

מדוע וכיצד להשתמש בנתונים מובנים?

היתרונות של Schema.org ולמה להשתמש בנתונים מובנים?

  • היתרון המרכזי הוא נראות מוגברת בגוגל הנובעת מכך שהעכבישים מבינים טוב יותר על מה התוכן והגולשים מתפתים יותר להקליק על האתר:
  • סריקה משופרת של האתר: נתונים מובנים מאפשרים למנועי חיפוש להציג קטעי טקסט עשירים (rich snippets), המספקים לגולשים מידע מפורט יותר ומושך יותר מבחינה ויזואלית על התוכן באתר שלכם.
  •  אחוז הקלקה גבוה יותר (CTR): קטעי הRich Snippets יכולים להגביר משמעותית את אחוז המקליקים על תוצאת החיפוש מהאתר שלכם וכך להביא יותר תנועה אורגנית לאתר וגם להראות לגוגל כי האתר שלכם רלוונטי יותר מהמתחרים.

כיצד ליישם נתונים מובנים באתר שלכם?

בגדול ישנן שלוש שיטות עיקריות ליישום נתונים מובנים באתר:

  1. JSON-LD (מומלץ על ידי גוגל): פורמט מבוסס JavaScript להטמעת נתונים מובנים ב-HTML.
  2.  מיקרו דאטה: פורמט מבוסס HTML הכולל הוספת תכונות ספציפיות לתגי ה-HTML הקיימים.
  3.  RDFa: גישה דומה למיקרו דאטה, אך מתאימה לשפות שונות מבוססות XML, כגון XHTML ו-SVG.

דוגמאות ל- Schema Markup שניתן לעשות בהן שימוש

סכימת מאמר (JSON-LD):

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Article",
"headline": "Example Article Title",
"image": "https://example.com/article-image.jpg",
"author": "John Doe",
"datePublished": "2023-04-08",
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": "Example Website",
"logo": {
"@type": "ImageObject",
"url": "https://example.com/logo.png"
}
}
}
</script>

סכמה של עסק מקומי

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "LocalBusiness",
"name": "Example Business",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "123 Example Street",
"addressLocality": "Example City",
"addressRegion": "Example State",
"postalCode": "12345",
"addressCountry": "US"
},
"telephone": "+1-555-555-5555"
}
</script>

בגדול אני תמיד מעדיף לעבוד עם תוסף וורדפרס כדי לעשות סדר בסכמה או לחלופין להקים את האתר עם מתכנת שמבין בסכמה ובונה הכל כמו שצריך מההתחלה.

איך נכון לעבוד עם סכמה?

תעדוף סכמות חיוניות: התמקדו בהטמעת הסכימות הרלוונטיות והמועילות ביותר עבור האתר שלכם כגון מאמר, מוצר, עסק מקומי או אירוע, בהתאם לנישה ולנראות של תוצאות החיפוש בה בגוגל.

בדקו את עצמכם: כדאי לבדוק שהאתר שלכם אכן מותאם לסכמה ונבנה כראוי על ידי כלי כמו זה של גוגל – https://search.google.com/test/rich-results

דוגמא לניתוח של האתר שלי

בידקו התראות ב Search Console: הגוגל סרץ קונסול מספק כל הזמן תובנות והתראות בנושא שכדאי לעקוב אחריהן וליישם אותן במקרים חשובים.

הישארו מעודכנים בנושא: מדי פעם מתפרסמים עדכונים או שדרוגים בכלים של הסכמה או מטעם מנועי החיפוש לגבי אופן השימוש בנתונים ששווה להכיר.

על ידי הבנה ומינוף של הפוטנציאל של Schema.org ונתונים מובנים, ניתן  לשפר משמעותית את הנראות של האתר, אחוז ההקלקות CTR, וחווית המשתמש הכוללת. חשוב לתעדף סכמות חיוניות, לבדוק ולאמת את השימוש בהן ולפקח על הSearch Console. במקרים רבים אין טעם ליישם סכמה או את ההמלצות משום שהתועלת לא תצדיק את ההשקעה. לכן חשוב להתייעץ עם מומחה קידום אתרים שיוכל לתעדף עבורכם את הפעולות הקריטיות ביותר לאתר כדי לקבל מקסימום תועלת. ייעוץ כזה מגיע לרוב בצורה של דו"ח אודיט.

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>