אז מה אתם חושבים על ChatGPT? די מדהים, לא? בין אם התלהבתם יותר או פחות, ללא ספק שאנחנו בעיצומו של שינוי, גם אם לא בדרך שגוגל צופה שיקרה (החשש של גוגל הוא מכך שאנשים יפנו לAI עם שאלות וחיפושים במקום לגוגל עצמו). כמו עם כל פיתוח טכנלוגי הקשור לבינה מלאכותית או לאוטומציה מייד קמים עשרות ומאות כלים שמציעים להפוך את תהליך הSEO (שבינינו הוא קצת סזיפי למרבית האנשים) למשהו פשוט, אוטומטי, קל. אז הצעירים שבחבורה עפים על עצמם ועל איך כל איש תוכן יכול עכשיו להפוך למכונת מאמרים עם הכלי המדהים הזה ומצד שני חלק מזקני התעשייה, שכבר ראו הרבה בוחרים לשלול את השינוי ולא להתרגש – אני מניח שאלו תגובות טבעיות לכל שינוי שהוא ולא רק בתעשיית קידום האתרים.

אני החלטתי ללכת על כיוון אחר – קודם כל לסרוק היסטורית כלים ומגמות שקרו לאורך השנים (אני בכל זאת בתעשייה מ2005…) אך לא סקירה מדויקת עם תאריכים בקטע של דוקטורט – יותר מה שאני זוכר כרגעים או שלבים משמעותיים בתהליך. אני גם הייתי ורצה לומר מה הסיכון בהסתמכות על תוכנה כלשהי לקידום אתרים אורגני וגם על ההזדמנויות שאני רואה בהופעת הGPT בחיינו וגם לשאוול האם באמת מדובר בתוכנה לקידום אתרים אורגני?

אז בואו נלך מספר שנים אחורה כשגוגל עלתה עם תוכנית האדסנס שלה – אפשרות לבעלי אתרים להרוויח עמלות ממודעות של גוגל. ההזדמנות לעשות כסף מהקלקות של אנשים נתן דחיפה גדולה מאוד לתעשייה עוד לפני שרוב האנשים ידעו מה זה שיווק שותפים. בתקופה ההיא הופיעו שני סוגי תוכנות – הראשון תוכנות שייצרו אתרים שנקראו MFA שזה ראשי תיבות לmade for adsense אלו היו תוכנות שעשו סקרייפינג (הורידו המון תוכן מהרשת או לחלופין ניתן היה לטעון אליהן תוכן כמו ספרים) והן היו מייצרות אתר עם מאות עמודים של אותו תוכן ומאוחר יותר כשהן התפתחו אז של תוכן מעורבב (מה שנקרא ספינניג של תוכן). שנים קדימה והספינניג אפשר לא רק לערבב פסקאות ומשפטים אלא להחליף מילים במילים נרדפות כדי לנסות ליצור תוכן מקורי.

הסוג השני של התוכנות היה תוכנות לבניית קישורים – תוכנות שהיו פותחות משתמשים באלפי אתרי פורומים או בלוגים בעיקר ואפשרו לפרסם תוכן לא איכותי במטרה להשיג קישור או לבנות קישור לאותו אתר MFA מהפרופיל של המשתמש. המטרה היתה לדרג את אתרי תוכן הזבל הכמותי האלו בכמה שיותר ביטויים עם זנב ארוך כדי שאנשים יקליקו ובעל האתר ירוויח כסף.

לקח לגוגל קצת זמן אבל לבסוף היא יצאה למלחמת חורמה בבעלי האתרים שבנו אתרים כאלו הן בהדחתם מתוכנית האדסנס והן בפגיעה באלגוריתם באתרים שבנו קישורים זבל. גם בעלי הפורומים ואתרי הבלוגים ניסו והצליחו חלקית לחסום תוכנות כאלו. אך סמכו על אנשי הSEO שימצאו שימוש אחר לכלים ברשותם ובאמת עד היום ניתן למצוא כלים לבניית קישורי זבל שבהם משתמשים לרוב כדי לגרום לגוגל לסרוק או לאנדקס כתבות עם קישורים לאתר הכסף שלכם. אך התוכנות לייצור תוכן הופנו לפרויקט הגדול הבא שנקרא PBN או באריכות private blog network שפירושו – שימוש בתוכן האוטומטי ובקישורים ליצירת חוות בלוגים שמהם נוכל לבנות קישורים לאתר הכסף שלנו. גם הפרויקט הזה החזיק מספר שנים עד שגוגל נכנסה בו חזק עם עדכוני הפינגויון והפנדה המפורסמים. למרות שחברות רבות פשטו את הרגל, הפרקטיקה עדיין עובדת בחלקה אם עושים אותה נכון, בזהירות ובחכמה.

בשנים האחרונות התוכנות שהתבססו ותפסו מקום מרכזי ומועיל בתעשיית הSEO הן תוכנות תומכות כגון תומכות שמנטרות מתחרים, מיקומים, ביטויים ומספקות מידע. תוכנות שמספקות מידע חשוב וקריטי לדו"ח ניתוח אתר עבור SEO. תוכנות למחקר מילים, תוכנות לקבלת רעיונות לכתיבת תוכן ולהבנייה נכונה שלו ועוד. שום תוכנה לקידום אתרים אורגני לא הצליחה להתבסס למרות שיש לא מעט כלים שמתיימרים לפרסם תוכן או לבנות קישורים בצורה אוטמטית.

ChatGPT – סוף סוף תוכנה לקידום אתרים אורגני?

נריץ קדימה לסוף שנת 2022 כאשר הופיעה התוכנה המתוחכמת ביותר עד כה בכל הקשור לבינה מלאכותית ובאמת כל מי ששיחק איתה התפלא מהיכולות שלה, אלא אם הוא הגיע עם ציפיות עצומות שאינן תואמות את המוצר. מקדמי אתרים שונים מרחבי העולם החלו לאמץ אותה, תוך שבועות הופיעו תוספים לוורדפרס שמאפשרים חיבור לAPI של החברה במטרה לייצר תוכן אוטומטי או מה שנקרא כתיבת תוכן AI לאתרים באנגלית. בעברית התוכנה עדיין לא שם ואם רוצים לעבוד איתה אז עדיף לעבוד באנגלית ולהעביר אותה בגוגל טרנסלייט.

אך אני רוצה להתעכב על פריצת הדרך האמיתית שלה לדעתי והיא לא בהכרח בייצור התוכן. אמנם בזירת התוכן היא מתקדמת ממרבית התוכנות לסיוע בכיתה שקיימות היום והיא יכולה לסייע בצורה נהדרת בסיעור מוחות בכל הקשור לביטויים או לשאלות ותשובות הקשורות לנושא מסוים ואני ממליץ לכותבים ולכותבות שלי להיעזר בה במקרה הצורך כתמיכה לכתיבה (אני עוד שוקל האם לנסות להרים אתר טסט באנגלית של הצ'אט בלבד ולראות איך גוגל מגיב אליו).

תמונת AI שהכנתי עם DALL E בנושא SEO AI TOOLS:

אז מה התועלת האמיתית והסכנה של תוכנה כזו בהקשר של קידום אתרים?

התועלת האמיתית לדעתי היא בכל מה שקשור לכתיבת קוד ותמיכה באוטומיזציה של תהליכים – כך שניתן לבקש ממנה דוגמאות לקוד שיכול לפתור בעיה כזו או אחרת, לבקש נוסחאות אקסל שיסייעו ביצירת טבלאות מורכבות, סיוע בהטמאת פיקסלים או תגיות שונות למעקב סטטיסטי, למשוך מידע של מוצרים מתוך ווקמרס או כל ממשק עם API ועוד ועוד. במובן הזה התוכנה ללא ספק מעצימה מישהו עם יכולות קוד בסיסיות למשהו מתקדם יותר.

ומה הסכנה לדעתי בכלי? הסכנה היא אותה סכנה שהיתה מאז שנוסד המקצוע שלנו והדבר נכון גם לשיווק דיגיטלי בכללו – סטייט אוף מיינד של קיצורי דרך ומניפולציות הוא סטייס אוך מיינד מסוכן וחסר תוחלת לטווח הארוך. אם אתם מכוונים למקצועיות, לבנייה לטווח ארוך ולאיכות אז ללא ספק שתפיקו ערך אמיתי מהכלים הללו, אך אם תתפתו לחשוב כי הכלים האלו יכולים להחליף הבנה מקצועית של מה נדרש באמת, מתן ערך לגולשים/גוגל אז כנראה שגם אם תצליחו ההצלחה תהיה קצרת מועד.  סך הכל אנחנו חיים בתקופה מעניינת ומדהימה ועכשיו נכנסו לשלב חדש בהתפתחות.

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>