רשת האינטרנט מציעה הזדמנויות רבות, שונות ומשונות להרוויח כסף. חלק מהאנשים הפכו בלוג פשוט לאתר ענק ופופלרי של ביקורות על אוכל, בעוד שאחרים ניצלו את זמנם הפנוי כדי להפוך למקדמי אתרים בגוגל. אחת האפשרויות הפופולריות יותר, עבור בעלי אתרים או יוצרי תוכן או מובילי קהילות ברשתות החברתיות היא שיווק שותפים. אפשרות זו מאפשרת לאותם בעלי אתרים, יוצרי תוכן ובעלי קהילות להרוויח הכנסה מכובדת על ידי קידום מגוון רחב של מוצרים קמעונאיים באמצעות הקישורים הייחודיים שלהם וכך לקבל עמלה על כל רכישה או הפנייה כזו. בין המוצרים שמאפשרים לייצר הכנסה נוספת על ידי קידומם אפשר למצוא מוצרים קמעונאים פיזיים, שירותים מקוונים, תגמול על לידים, הורדה של אפליקציות ועוד. במאמר נרחיב על אפשרויות שונות בתחום אך קודם נענה על השאלה –

מה זה affiliate marketing? או בעברית שיווק שותפים

שיווק שותפים הוא אסטרטגיית שיווק מקוונת מבוססת ביצועים, שבה עסקים משתפים פעולה עם יחידים או עסקים אחרים (שותפים) כדי לקדם את המוצרים או השירותים שלהם. השותפים מרוויחים עמלה כאמור, עבור יצירת מכירות, לידים או פעולות רצויות אחרות על ידי הפניית לקוחות לאתר האינטרנט של העסק או לחנות המקוונת.

התהליך בדרך כלל עובד באופן הבא:

  • שותפים מצטרפים לתוכנית השותפים של הסוחר ומקבלים קישור או קוד הפניה ייחודי.
  • השותפים משתפים את הקישור באתר האינטרנט שלהם, בבלוג, במדיה החברתית או בפלטפורמות מקוונות אחרות.
  • כאשר גולש לוחץ על קישור השותף, מאוחסן קובץ Cookie במכשיר שלו, אשר עוקב אחר ההפניה.
  •  אם הגולש מבצע את הפעולה הרצויה (למשל, מבצע רכישה, נרשם לניוזלטר), השותף מקבל עמלה או תגמול עבור הפניה זו.
  •  שיווק שותפים מועיל הן לבעלי העסק והן לשותפים. בעלי עסקים יכולים להגדיל את המכירות והחשיפה למותג שלהם בהשקעה מינימלית מראש, מכיוון שהם משלמים רק עבור המרות מוצלחות. שותפים, לעומת זאת, יכולים להרוויח הכנסה פסיבית על ידי קידום מוצרים או שירותים הרלוונטיים לקהל שלהם, ללא צורך ליצור, למלא או לשלוח את המוצרים בעצמם.

סוגים של שיווק שיתופים

שיווק שיתופים כמו שציינו יכול לעבוד באינספור אפשריות. נקח אחת מהן כדוגמא – אתר או בלוג מציגים או מפרסמים המלצה עם קישור ומודעה על מוצר כזה או אחר. במידה וגולש האתר מצאה עניין בפרסום, לחצה והגיעה אל עמוד המוצר ותרכוש אותו יהיה זכאי משתף הקישור לרווח שבין 5%-50% מעלות המוצר. כמובן ששיטת שיווק זו אפשרית גם למוצרים מקוונים חד פעמיים או במנוי או לשיווק אירועים.

ניתן לחלק בגדול את השיווק הזה לשני סוגים, כאלו המפרסמים את הקישור לקהל שאינם מכירים ומנצלים את היתרון שיש להם בידע בעולם השיווק הדיגיטלי כדי להגיע לקהל הנכון בעלויות נמוכות יותר ועדיין להצליח להרוויח על המכירה וכאלו שמתמחים בקהילה הרלוונטית למוצרים של בעל העסק ומתחזקים את הקהילה באופן קבוע ולמעשה מנצלים את המוצרים של בעל העסק כדי לייצר עוד הכנסה מהקהילה.

יתרונות של שיווק שיתופים

תעשיית שיווק השותפים שהחלה איש שם בתחילת שנות האלפיים הצליחה לייצב עצמה על מיליארדי דולרים בשנה (הנתון האחרון שמצאתי משנת 2017 מדבר על חמישה מיליארד דולר). היתרון כאמור של התעשייה הוא בהעדר הסיכון עבור בעל העסק ובהכנסה "הקלה" יחסית של השותף, בהנחה והצליח לשווק בהצלחה את מוצרי העסק. אנשים שנכנסים לתעשייה במטרה לייצר ממנה הכנסה צדדית או מלאה נמשכים בעיקר לעובדה שהיא מציעה יכולת תפעול קלה במיוחד, שאיננה דורשת שירותים כמו תמיכה, פיתוח או שינוע מוצרים. עם זאת החסרונות שבמודל הם בכך שהוא דורש מקצועיות רבה, סבלנות ומסתכם רק בהכנסות על בסיס תוצאות ולא בבניית מותג או נכסים ממשיים רציניים בחלק מהמקרים (יש מקרים בהם שותפים בונים אתרים שהפכו למפלצות תוכן בתחומם או לאתרי דירוג מוצרים מובילים).

דוגמאות לאתרי שותפים מצליחים

  1. Wirecutter (www.wirecutter.com): אתר שנרכש על ידי הניו יורק טיימס בשנת 2016. האתר ביסס עצמו כאתר מוביל לביקורת מוצרי אלקטרוניקה, גאדג'טים ומכשירי חשמל. האתר מפרסם סקירות והשוואות מעמיקות של מוצרים שנחקרו במטרה לעזור לצרכנים לקבל החלטות רכישה מושכלות. Wirecutter מרוויח עמלות באמצעות שותפויות עם קמעונאים כמו אמזון ובסט ביי.
  2. (www.nerdwallet.com): NerdWallet הוא אתר פיננסי המציע עצות וכלים של מומחים בכל נושא קבלת החלטות לגבי כרטיסי אשראי, הלוואות, ביטוח ומוצרים פיננסיים אחרים. האתר מרוויח עמלות ממוסדות פיננסיים לאחר שהמשתמשים נרשמים למוצרים או לשירותים דרך הקישורים שלהם.
  3. (www.retailmenot.com): RetailMeNot הוא אתר קופונים והנחות פופלרי שניתן למצוא בו הצעות להחזר כספי או קופונים מאלפי קמעונאים מקוונים. האתר מרוויח עמלות כאשר גולשים לוחצים על הקישורים באתר ומבצעים רכישות באתרי הקמעונאים השותפים.
  4. (www.pcpartpicker.com): PCPartPicker הוא אתר המסייע לגולשים לבנות מחשבים מותאמים אישית על ידי מתן כלים להשוואה ולבחירת רכיבים תואמים. הם מרוויחים עמלות כאשר הגולשים רוכשים חלקי מחשב דרך הקישורים שלהם לאתרים של קמעונאים מקוונים שונים.
  5. וכמובן איך אפשר בלי האחד והיחיד – שליט ישראל 🙂 (www.skyscanner.com): Skyscanner אתר השוואת נסיעות המאפשר לגולשים לחפש ולהשוות טיסות, מלונות והשכרות רכב מספקים שונים. הם מרוויחים עמלות מספקי שירותי נסיעות וחברות תעופה כאשר הגולשים מזמינים דרך הפלטפורמה שלהם.

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>