קידום אתרי חנותאחד התחומים החמים של השנים האחרונות הוא בניית ומכירת אתרים רציניים. מקדמי אתרים שונים הצליחו לבנות אימפריות של ממש ברמת התוכן רק כדי למכור אותם למותגים גדולים או קרנות הון סיכון. ישנם מקדמי אתרים הסבורים כי אתרים מבוססי מודעות שאינם חנויות מקוונות יספגו מכה בגלל השימוש ההולך ומתרחב בבינה מלאכותית והיכולת לייצר אינפלציה של תוכן. בהקשר הזה היה לי מעניין מאוד להקשיב לפודקאסט עם גרג אלפרינק מנהל השיווק של חברת אמפייר פליפרס. לדעתי התובנות שלו היו מספיק חשובות כדי שאעלה אותן על הכתב כאן בבלוג.

אז למי שלא מכיר את גרג, גרג גדל באלסקה שם היו לו בגדול 3 אפשרויות: להצטרף לצבא מה שלא התאים לו מבחינת עבודה עם סמכות, ללכת ללימודים מה שלא התאים לו מבחינת אופי או לעבוד בשדה נפט שלשם הלך וסבל כמו כלב עד שרכש קורס אדוורדס והתחיל להיכנס לתחום.

כמו כולנו הוא נכשל המון אבל המשיך להקדיש את כל הזמן הפנוי שלו אחרי משמרות של 12-18 שעות לתחום. עם הזמן ואחרי 6 שנים של כשלונות הוא הבין שהוא ממש טוב ואוהב כתיבה בעוד שמרבית מקדמי האתרים והמשווקים שונאים לכתוב. אז הוא התחיל לפרסם את שירותי הכתיבה שלו בעלות של סנט למילה בקבוצות פייסבוק שונות. בהדרגה הוא התחיל לכתוב עשרות מאמרים כמו 60 מאמרים לאינסטלטור על התחום שלו. בנה תיק עבודות והפך לכותב רפאים עבור המון אנשי שיווק ואנשי קידום אתרים. כך הוא הגיע לעבוד עבור אמפייר פליפרס ככותב תוכן עבור אתרים שהם ניסו למכור. עם הזמן הוא הפך לכותב הבלוג שלהם והתחיל לפקח על כותבי התוכן של החברה מצוות של 4 אנשים לצוות של 80 איש כשהחברה הופכת להיות חברה של 8 ספרות בשנה והוא הפך למנהל השיווק שלהם. 

אז אולי להתחיל מסנט למילה נשמע קשוח כשהיעדים שלך הם לעבור לגור בקרוואן אבל מסתבר שעבודה קשה וקצת מזל יכולים להפוך אותך לאחד השחקנים החזקים בתחום. אבל התהליך הזה מאפיין לא מעט מומחים בתעשייה שהתחילו מדולר לדולר עד שבמשך שנים הבינו איך לעשות את הכסף הגדול באמת. 

בכל מה שקשור לקידום אתרים – גרג הוא פחות בחלק הטכני או בחלק של בניית קישורים ויותר בחלק של יצירת תוכן, קידום שיתופי פעולה של תוכן ודפי מכירה. אמנם בעבר הוא ניסה לקדם אתר בתחום המבוכים והדרקונים, אח"כ אתר DJים וגם אתר בירה אך הוא מעדיף לייצר תוכן ייחודי וחזק שיוצר גל של בניית קישורים אליו. 

תובנות של מכירת אתרים בסדר גודל מסחרי

מכירת אתריםלחברה ניסיון רב בתיווך בתהליכי מכירה של עסקים מקוונים כך שיש להם המון ידע על מה קורה בשוק, מה עובד והם ייצרו לא מעט מיליונרים מתוך המכירות. 

  1. צוות הכותבים שלהם הצטמצם מאוד לאחרונה אך לא בגלל הבינה המלאכותית אלא בגלל המיתון וירידת הפעילות בשוק באופן כללי. 
  2.  בנקאי השקעות וקרנות הון סיכון הם בין הרוכשים המרכזיים של אתרי אינטרנט מוצלחים. בעיקר אתרים מבוססים עם מספר ערוצי טראפיק ומודל הכנסות מבוסס. 
  3. לא מעט אפיליאטס מפספסים בכך שהם לא משתמשים בערוצי שיווק שונים ומוכרים בעצמם מוצרים ובונים מותג, כמו שלא מעט אתרי חנויות מקוונות מפספסים בכך שאינם עושים קידום אתרים לחנויות מקוונות
  4. יש כרגע עצירה כמעט מוחלטת של רכישת אתרי תוכן בגלל התוכן של בינה מלאכותית. אך מנסיונו מקדמי אתרים נוטים לקיצוניות ופחד מוגזם משינויים. 
  5. הוא רואה בבינה המלאכותית מכרה זהב ולא אפוקליפסה, לטענתו יש לא מעט אתרים שהם מכרו בהצלחה רק כדי לגלות בדיעבד שהמוכרים עשו שימוש בבינה מלאכותית בצורה מושכלת בייצר התוכן באתרים שלהם. 
  6. לדעתו הירידה במכירות האתרים היא לא רק בגלל הבינה המלאכותית, למעשה הוא סבור שהסיבה העיקרית היא האינפלציה והעובדה שההון הפרטי פחות זמין ויש לו אלטרנטיבות שונות ובטוחות יותר להשקעה. יש המון רכישות הדדיות של חברות שהתרחבו מדי במטרה להתייעל ובשונה משוק המניות שיודע לעלות כמו שיודע לרדת, ברגע שיש פחות כסף בהשקעות פרטיות של רכישת עסקים בכלל ומקוונים בפרט יש לכל קונה כוח מיקוח גדול יותר. כך שהשוק הפך משוק של מוכרים לשוק של קונים.
  7. יש לא מעט מוכרים שמחכים ל"גל הבא" אבל לדעתו הגל הבא לא יגיע בקרוב משום שהיה שילוב של מספר תנאים שלא יחזרו בקרוב כמו היציאה ממגפת הקורונה, הריבית האפסית, ההתפוצצות של העולם המקוון ועוד. 
  8. המכפילים עדיין טובים מלפני 3 שנים. לכן עדיין משתלם למוכרים להתקדם למכירה של אתרים. מצד שני השוק טוב גם לקונים קטנים, שאינם צריכים להתחרות בכסף של הקרנות ושל משרדי פמילי אופיס. 
  9. ב2016 המכפילים היו נמוכים מאוד של פי 20 מהכנסה חודשית, עם השנים נכסים מקוונים התחילו להתיישר עם נכסים פיזיים והתחיל להתטשטש ההבדל בין עסקים מקוונים לעסקים לא מקוונים ולאחר עוד זמן הסתבר שעסקים מקוונים הם הרבה יותר גמישים כי ניתן לנהל ולהפעיל אותם מכל מקום בעולם. משקיע מהודו יכול לקנות עסק בקנדה מה שמגביר את הנזילות שלהם ומה שהביא לתחרות גדולה יותר וב2019 עסקים מקוונים עקפו מעט במכפילים עסקים רגילים עם פי 27-28. הבועה של גיוס הון ורכישות הפכה את המציאות בזמן המגפה והמכפילים גדלו משמעותית לעד פי 45-50 אבל עכשיו יורדים לרמה שעדיין גבוהה מ2019 אבל נמוכה משמעותית עם פי 34-35. 
  10. הם עובדים עם עסקים ענקיים אבל גם עם עסקים קטנים יותר שהראו הכנסות של כאלפיים דולר בחודש במשך השנה האחרונה. 
  11. כדי להוכיח נקודה הוא החליט לכתוב פיסת תוכן על ידי בינה מלאכותית על כמה בינה מלאכותית לא תוכל לעולם לכתוב כמו אדם. מכיוון שהוא כותב מוכר אנשים הזדהו לחלוטין עם הפוסט רק כדי לגלות בהמשך שהוא נכתב על ידי בינה מלאכותית. 
  12. בינה מלאכותית יכולה להיות דבר מורכב ומסוכן אך לדעתו היא לא עומדת לפגוע בקידום אתרים, משום שקידום אתרים הוא ערוץ השיווק המשמעותי של עסקים ולכן חשוב להכפיל מאמצים כרגע בקידום ולא להוריד את הרגל מהגז. מי שרוכש כרגע אתרי תוכן או אתרי אפיליאציה צריכים להרחיב אותם לחנות מקוונת או לאתרי מנויים. 
  13. הוא מביא דוגמא של אתר גננות שהיה אתר אפיליאציה של אמזון שהפך עם הזמן לחנות מקוונת מובילה בתחום ומותג של 17 מיליון דולר.  לדעתו דווקא בינה מלאכותית מקצרת את הזמנים שהתהליך יכול לקחת כדי לבנות מותג כזה. 
  14. משווקים שרוצים להיות בוסים של עצמם אבל מסתמכים על מכירות של מותגים אחרים כמו אמזון, למעשה עובדים עבור המותג. במיוחד אמזון שכל הזמן מורידים את העמלות שהם נותנים. בכלל מושגים של חופש כלכלי יכולים להיות מוטעים לחלוטין משום שככל שהעסק גדל ומתרחב הוא נעשה תובעני יותר ויותר. החופש האמיתי מגיע בעת מכירת העסק שהופכת את האדם לנזיל ופותחת מציאות חדשה של הזדמנויות. 
  15. אחת ההשערות היתה שאתרים מבוססי הכנסות ממודעות יהיו הראשונים להיפגע מבינג או בראד, כיוון שהם יתנו מענה לשאלות או לתוכן פשוט שאתרי מודעות מנסים לענות עליהם במטרה להשיג את הטראפיק. ההנחה היתה שאנשים ילכו לבינה מלאכותית ולא לגוגל אבל בפועל הדרישה לאתרי מודעות רק גדלה משום שהם בנויים הרבה יותר כחברות מדיה וחברות תוכן ולא כאתרי אפיליאציה רזים. מה גם שהמודל של אתרי מודעות הוא יחסית פשוט – ייצור תוכן מעניין כל הזמן.
    אז בפועל עד כה התחזית אינה מתממשת. כדאי להוסיף לזה גם את העובדה שלגוגל אין אינטרס לפגוע בהכנסות הפרסום שלהם שמהוות את מרכז העסק שלהם. לבינג אין מה לאבד והם ינסו לזעזע את התעשייה אבל גוגל מנסים לשמר כמה שיותר מהקיים.
    מודעות בצורה מוזרה מעלות את האמינות הנתפסת של האתר וגורמת לקישורי אפיליאציה להיראות אמינים יותר מאשר אתרי אפיליאציה. 
  16. הירידה אם קיימת היא בגלל המצב הכלכלי ולא בהכרח בגלל התפתחות הבינה המלאכותית. נראה גם שהאוכלוסיה הרחבה, במיוחד בארה"ב עדיין חזק בגוגל ולא עשתה את המעבר לכלי בינה מלאכותית. 
  17. העצה הטובה ביותר, במיוחד בתקופות של זעזועים ושינויים, היא ללכת על גישה יותר הוליסטית – לא לעשות רק קידום אתרים אלא גם קבוצות פייסבוק, פרסום ממומן, נטוורקינג וכולי. עסקים שמבוססים על ערוץ טראפיק אחד הוא מאוד פגיע ובעייתי, ככל שיש יותר גיוון ובמיוחד אם יש רשימת לקוחות/מתעניינים העסק הוא יותר בריא. עם זאת מרבית העסקים/הבעלים/מנהלי השיווק מצטיינים בערוץ אחד או שניים, כאלו שיש להם צוות הם אלו שמסוגלים להתמודד עם מגוון. לכן לא תמיד נכון שהיזם שלרוב הוא פריק שליטה ומתקשה להאציל משימות הוא זה שיקח את העסק לשלב הבא שלו. 
  18. הוא סבור שהיכולת להאציל משימות היא החשובה ביותר ואחריה במקום השני מכירות. תכנות לדוגמא הוא מיומנות לא קריטית כל כך לדעתו שחשיבותה הולכת ויורדת. מה גם שהיום עם הבינה המלאכותית מגוון הכלים והשירותים הזמינים החל מדיפ פייק של סרטוני וידאו ועד תכנות הופכים קלים יותר לשימוש וזולים יותר. 
  19. בינה מלאכותית היא לא מסוכנת לקידום אתרים כמו שאנשים חושבים והיא גם לא מועילה כמו שאנשים חושבים אלא היא איפשהו באמצע וכך יש להתייחס אליה בינתיים. 
  20. רשימה של מנויים היא מועילה רק אם יוצרים איתם קשר ומשמרים אותם. רשימה שמעולם לא השתמשו בה לא שווה הרבה ודווקא יכולה לגרום יותר נזק. 
  21. חשוב ששום דף ספציפי לא יהיה אחראי ל50% מהטראפיק כי זה מסוכן מאוד עבור כל אתר. בדיוק כמו שכדאי לגוון מקורות הכנסה ולא להסתמך רק על אמזון או על אדסנס. חשוב להבין את נקודות החולשה של העסק שלכם ואת הסיכון אם אתם רוצים למכור אותו בעתיד. 
  22. ייצור תוכן באמצעות בינה מלאכותית כדי להשיג טראפיק בצורה כמותית הוא לא שונה ממה שעשו בזמנו בתקופה של קידום אתרים עם ספינינג של תוכן. 
  23. איך אנשי קידום אתרים יכולים להצליח? באמצעות הטמעת בינה מלאכותית לתוך תהליכי העבודה. לכתיבה הוא ממליץ על זים רייטר.

 

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>