קידום אתרים הוא תחום שכל הזמן מתפתח. מספיק לראות את השינויים כרגע עם הכניסה של הבינה המלאכותית המשנה את כל אופן ייצור התכנים ברשת כדי להבין עד כמה. ככל שגוגל הופכת למתוחכמת יותר והתחרות עבור המיקומים הראשונים בגוגל הופכת לקשה יותר, כך גם הפרקטיקה של מקדמי אתרים הופכת למתוחכמת יותר, כדי להבטיח שגוגל סורק את האתר, רואה בו מקור סמכות בנישה שלו ומדרג אותו גבוה במיקומים הרלוונטיים. מושג אחד התגלה כבעל ערך גבוה במיוחד בהקשר זה: אשכולות תוכן.

אשכולות תוכן מהם אשכולות תוכן?

 אשכולות תוכן, או אם תרצו עברית תקנית במיוחד אז צבירי ידע, הם שיטה לארגון תוכן באתרים הסובבת סביב נושאים ולא בהכרח סביב מילות מפתח. גישה זו מבוססת על תפיסה הקובעת כיצד אלגוריתים החיפוש של גוגל עובד, מזהה תוכן ומתגמל אתרים מסויימים על סיקור מקיף של נושא מסויים.

 בליבו של אשכול התוכן עומד דף הדגל, עמוד יסודי המכיל סקירה רחבה של נושא מסוים. דף זה מקשר לקטעי תוכן קשורים וספציפיים יותר. דף הדגל כולל הלווינים שלו מכונים בכללות אשכול תוכן. כל דף השייך לאשכול תוכן מסוים יקשר חזרה אל דף הדגל ואף לדפים אחרים מתוך אותו אשכול. באופן זה נוצר אשכול תוכן עם עמודים המקושרים זה לזה, מעין מיני רשת סביב אותו נושא. תחשבו ויקפדיה מאוד קטנה המכסה נושא מסויים.  

מדוע אשכולות תוכן חשובים לקידום אתרים? 

 אשכולות תוכן מציעים מספר יתרונות לכל מקדם אתרים:  

מבנה אתר טוב יותר: על ידי קיבוץ תוכן קשור יחד, הניווט באתר הופך לפשוט יותר גם לגולשים שמגיעים לאתר וגם לעכבישים של גוגל שחוסכים משאבי סריקה שיקרים מאוד בימינו. לצערי אנו רואים כיום לא מעט אתרים שפשוט אינם בנויים טוב ומאבדים חלק משמעותי מהפוטנציאל שלהם עוד בטרם שהתחילו לקדם את האתר שלהם.  

סמכות בנושא התוכן: סיקור יסודי ומקושר של נושא מסוים מאותת לגוגל שהאתר שלכם הוא הסמכות המקצועית בנושא ולכן יש לדרג אותו גבוה יותר בתוצאות החיפוש לביטויים הרלוונטיים לאותו הנושא.  

חווית משתמש משופרת: אשכול תוכן מובנה היטב, כלומר שהתוכן בו מכסה היבטים שונים של אותו נושא ודפי התוכן שלו מקושרים זה לזה יכול לשמור על המבקרים באתר לזמן רב יותר כיוון שהם יקליקו על קישורים ויעברו מדף אחד למשנהו, מה שיכול להפחית את שיעור הנטישה מדף הכניסה לאתר ולהגביר את המעורבות עם התוכן.

קידום אתריםיצירת אשכולות תוכן יעילים

 מהם השלבים ליצירת אשכולות תוכן צעד אחר צעד? שימו לב שכל אחד מהשלבים יקבל הרחבה מפורטת בהמשך המאמר.

  1. זיהוי המושגים המרכזיים בנושא שאותו תרצו לכסות: יש להתחיל בזיהוי נושאים רחבים הרלוונטיים לקהל היעד ולעסק שלכם. לאחר מכן יש לבחור את הנושא בו תרצו להתמקד ואז להבין מהם המושגים המרכזיים אשר ישמשו כבסיס לאשכול התוכן המסוים.
  2.  בניית עמוד או דף דגל: יש לבנות דף מוביל עבור הנושא שאותו תרצו לכסות באמצעות תוכן מקיף ואיכותי המספק סקירה רחבה של כל מושגי הנושא.
  3.  בנו דפים לוויניים לכל אחד ממושגי אשכול התוכן: עבור כל דף דגל, צרו דפי לווין שיכסו נושאי משנה או נושאים הקשורים לנושא של אשכול התוכן. דפים אלה יחד עם דף הדגל יהוו את תוכן האשכול.
  4.  כתבו את התוכן לאשכול: עבור כל תת נושא או מושג מרכזי יש לכתוב תוכן מעמיק המספק מידע רב ערך ומקיף. 
  5. בניית קישורים מתאימה: יש לבנות קישור מכל דף המהווה חלק מאשכול התוכן אל עמוד הדגל ומעמוד הדגל חזרה אל הדף הלוויני. 
  6. בקרה ותיקונים: השתמשו בכלי SEO מתאימים כדי לעקוב אחר הביצועים של אשכולות התוכן מבחינת מיקומים, טראפיק, אחוז נטישה וכולי והתאימו את האסטרטגיה שהגדרנו לעיל לפי הצורך.  

אם אכן גוגל מעריכה רלוונטיות מבוססת נושא על פני מילות מפתח בודדות כפי שעולה מלא מעט מחקרים ובדיקות של מקדמי אתרים מקצועיים אז גישה זו של בניית אשכולות תוכן היא מה שיכול לתת לאתר את הדחיפה המשמעותית שהוא צריך של קידום אתרים. על ידי יצירת מיני רשת של תוכן מקושר ומקיף, ועל ידי שיפור מבנה האתר על פי העקרונות הנ"ל, ניתן להגביר את הסמכות של האתר באותו עולם ידע, לשפר את חווית המשתמש וכפועל יוצא מכך לשפר גם את המיקומים של האתר בגוגל. אז אם עד עתה נגענו בצעדים על קצה המזלג, בואו ונצלול עמוק יותר אל כל צעד וצעד ונבין כיצד בדיוק עלינו לממש רעיון זה.  

content clustersמיפוי עולמות התוכן המרכזיים

בניית אסטרטגיית קידום אתרים בנויה ממרכיב שמחוץ לאתר – היינו בניית קישורים חיצוניים וממרכיב שבתוך האתר – מה שדיברנו כאן לעיל על אשכולות תוכן. בניית אשכולות תוכן כאמור מתחילה בהבנה עמוקה של קהל היעד של האתר, של הלקוחות הפוטנציאלים של העסק וכיצד השניים מתקשרים. אחד המרכיבים המרכזיים בגישה זו הוא זיהוי הנושאים או עולמות התוכן הרלוונטיים לאתר ולקהל היעד שלכם ואת המושגים או תתי הנושאים המרכיבים כל נושא. הנושאים הרחבים ישמשו כעמוד השדרה של אשכולות התוכן של האתר וכבסיס התוכני של האתר עבור המבקרים בו ועבור גוגל. 

מהם הנושאים המרכזיים או עולמות התוכן המרכזיים?

הנושאים המרכזיים או עולמות התוכן המרכזיים צריכים להיות נושאים רחבים הקשורים באופן מהותי למותג, לתעשייה או לשירות שבית העסק מספק. הם צריכים להיות רחבים מספיק בהיקפם כדי לאפשר מספר נושאי משנה קשורים, אך מהודקים יחסית ורלוונטיים ישירות לתחומי העניין של קהל היעד של האתר ולעסק שעומד מאחורי האתר.

מדוע בחירת עולמות התוכן היא קריטית כל כך?

בחירת עולמות התוכן או הנושאים המרכזיים של האתר היא שתכתיב את כל מבנה האתר והתוכן שיכתב עבור האתר ולכן היא מאוד חשובה. נושאים אלו משמשים כמו מטרייה לכל התוכן הקשור אליהם וחשוב שהם יטרגטו את תחומי העניין, הכאבים והפתרונות שרלוונטים לקהל היעד שמן הסתם ילך ויחפש בגוגל את אותן הבעיות או הפתרונות. 

אז איך מזהים ומחליטים על עולמות התוכן?

ניסיתי לכתוב כאן איך עושים זאת שלב אחר שלב אבל לא מדובר בתהליך מסודר, הכרחי וסגור כך שתרגישו חופשי להיעזר אך לא להיצמד אליו:

  1. הבנה עמוקה של קהל היעד שלכם: רשמו את הצרכים, ההעדפות ונקודות הכאב של קהל היעד שלכם. חפשו בגוגל את המושגים הרלוונטים ותראו אילו שאלות גוגל מציג בדף התוצאות? מה ההשלמה האוטומטית שהוא נותן? אילו מושגים רלוונטיים לאותו ביטוי וכולי. חשוב גם לחשוב מתוך הכרות ושיחות עם הלקוחות על השפה שהם משתמשים ומה סביר שיחפשו בגוגל. 
  2. הגדירו את היעדים העסקיים של האתר: האם האתר מכוון מכירות או שיש לנקוט אסטרטגיית שיווק באמצעות תוכן? האם מטרת האתר לקדם שירות מסוים, למתג אתכם כסמכות בתעשייה כלשהי או לייצר לכם לידים לטלפונים. 
  3. מה קורה בתעשייה שלכם? מה עושים אתרים בענף או בתעשייה שלכם? על מה הם כותבים?מהן המגמות, האתגרים או נקודות העניין הפופולריות? כל אלה יכולים לשמש נושאים מרכזיים באתר שעליהם תבססו דפי דגל ודפים לוויניים. 
  4. מחקר מילות מפתח: כתבתי בבלוג לא מעט על מחקר מילות מפתח -אם אתם לא יודעים כיצד לעשות זאת אז קראו את הפוסטים, חשוב מאוד. מחקר מילות מפתח יכול לספק תובנות לגבי מה לקוחות פוטנציאליים מחפשים ולהנחות את בחירת הנושאים המרכזיים של האתר.
  5. ניתוח אתרים שמדורגים גבוה לביטויים רלוונטים: כנסו למתחרים ובידקו אילו נושאים האתרים שלהם מכסים. אל תחקו את האסטרטגיה שלהם, אלא השתמשו בה כמקור השראה והזדמנות לזהות פערים שתוכלו למלא בתוכן שלכם.

website contentעמודי דגל – היסודות של קידום אתרים בגוגל

מימוש אסטרטגיית אשכולות תוכן מוצלחת מתחילה בהקמת עמודי דגל או דפי דגל חזקים. בתור הבסיס של אשכולות התוכן של האתר, תחשבו על עמוד דגל כמו עמוד ויקיפדיה על נושא מסוים – הוא צריך להיות אינפורמטיבי, מרתק ומקיף. אז איך יוצרים דפי דגל איכותיים שמעגנים את אסטרטגיית התוכן שלכם בצורה יעילה? על כך אפרט בחלק זה של המאמר.

מהו עמוד דגל?

עמוד דגל דף תוכן ארוך ומקיף שנותן סקירה של נושא רחב – של עולם התוכן של אשכול התוכן הרלוונטי. עמוד דגל מספק פרספקטיבה ברמה גבוהה, המתייחסת להיבטים שונים של הנושא מבלי להעמיק מדי בתת-נושא אחד. רמת הפירוט הזו נשארת לתוכן האשכול באמצעות דפי לווין המכסים תתי נושאים ומושגים מרכזיים שאליהם מקשר דף התוכן.

מרכיבים מרכזיים של עמוד דגל

מהם האלמנטיים החיונים שהופכים דף אתר לעמוד דגל?

  1. עמוד דגל צריך להיות רחב ומקיף: עמוד דגל צריך לספק סקירה רחבה של אשכול התוכן הנבחר. הוא ריך לכסות היבטים שונים של הנושא בצורות תוכן שונות, להציע מספיק מידע כדי להיות בעל ערך לקוראים, אבל להשאיר מקום לנושאי משנה שתכתבו עליהם ביתר פירוט בדפי האשכול הלוויניים.
  2. עמוד שעבר אופטימיזציה של SEO: מילת המפתח העיקרית של הנושא צריכה להופיע לכל אורך הדף. יש לכלול אותה בכותרת שצריכה להיות ב H1, במטא טייטל, בתתי כותרות ובגוף הטקסט אם רלוונטי. ודאו שהדף מותאם להמלצות שנתתי כאן בבלוג בכל הקשור לכתיבה עבור קידום אתרים.
  3. עמוד דגל צריך להיות בנוי היטב: הפכו את עמוד הדגל שלכם לקל לניווט עם מבנה ברור והגיוני. השתמשו בכותרות, כותרות משנה, נקודות ממוספרות וגרפיקה כדי לפרק את הטקסט ולהדריך את הקורא. מומלץ גם ליצור תוכן עניינים בראש העמוד. 
  4. קישורים, קישורים, קישורים: עמוד הדגל צריך לקשר לדפי אשכול רלוונטיים, ודפי אשכול אלה צריכים לקשר חזרה לעמוד הדגל שלכם – שוב, תחשבו ויקיפדיה. הקישורים הם מה שהופכים את הדפים הללו בנושאים הדומים לאשכול תוכן מגובש ומוגדר היטב עבור גוגל. 

digital marketingבניית עמודי הדגל

  1. צרו מבנה ראשוני עבור עמוד הדגל: כיתבו תיאור קצר על מה הוא הולך להיות? אילו שאלות או סעיפים עיקריים או נושאים עיקריים הוא יכסה? כיתבו את המבנה שלו ברמת כותרות משנה וסוגי תוכן. 
  2. שלב כתיבת תוכן מקיף: לאחר שיש לכם את המבנה, הגיע הזמן לכתוב את התוכן האיכותי והאינפורמטיבי עבור כל חלק. כוונו לעומק ולרוחב של הנושא אך מבלי לרדת לפרטי פרטים, הפרטים העדינים יותר יכוסו בתוכן האשכול באמצעות דפי הלווין. 
  3. ודאו כי הדף עומד בדרישות הבסיסיות של קידום אתרים: חשוב שתהיה לדף מילת מפתח אחת מובילה, לפעמים זה קשה לבחור אחת מתוך שניים או שלוש, אך המיקוד הכרחי. לאחר מכן השתמשו במילת המפתח הזו כנושא העמוד לאורך כל התוכן. ודא שתגי הכותרת הראשית, תיאורי המטא, תתי כותרות והטקסט האלטרנטיבי של התמונה מותאמים כולם לאותו ביטוי או מילת מפתח.
  4. מהי הקריאה לפעולה של הדף? איזו פעולה אתם רוצים שהקוראים יבצעו לאחר שיסיימו לקרוא את עמוד הדגל או את חלקו? בין אם מדובר בהרשמה לניוזלטר או ברכישה של מוצר, בהשארת פרטים או מעבר לדף תוכן נוסף, יש לכלול קריאה ברורה ומשכנעת לפעולה.
  5. בניית קישורים פנימיים: יש להוסיף קישורים לדפי אשכול לוויניים רלוונטיים כפי שכבר הסברתי בהרחבה. ככל שתצרו יותר תוכן באשכול התוכן, המשכו לעדכן את עמוד הדגל בקישורים חדשים.

יש שיגידו כי בניית דפי דגל אפקטיביים היא אמנות ומדע, הדורשת איזון עדין של תוכן אינפורמטיבי, אופטימיזציה של SEO וסיפור סיפורים מרתק. יש בעלי אתרים שיעסיקו קופירייטרים כדי שישדרגו את עמודי הדגל שלהם בדיוק כפי שעושים לדפי נחיתה. עמוד דגל בנוי היטב מהווה את עמוד השדרה של אסטרטגיית אשכול התוכן של האתר, ומשמש כשורש אשר ממנו מסתעפים כל ענפי התוכן הרלוונטי והמפורט. עם הגישה הנכונה, עמודי הדגל שלכם יכולים לסייע מאוד בקידום האתר שלכם, לשפר את חווית המשתמש ולמצב את האתר שלכם כמותג וכסמכות מקצועית בתחומכם.

בניית דפי לווין לאשכול התוכן

אז אמנם באשכול ענבים כל הענבים דומים ומקושרים ביניהם, אבל אשכול תוכן מתנהג יותר כמו מערכת שמש – יש עמוד דגל שתופס מקום מרכזי ויש הרבה מאוד דפי לווין שמקיפים את עמוד הדגל המרכזי. נושאי העמודים, הן הדגל והן הלווינים אמורים למשוך את קהל המחפשים בגוגל לפי הביטויים השונים ומשם למשוך אותם אל קריאות הפעולה או אל דפים אחרים באתר.  אבל איך מזהים נושאי אשכול יעילים?

מהם נושאי אשכול?

נושאי אשכול עבור דפי לווין הם נושאים צרים יותר שנכללים תחת המטרייה של הנושא הכללי. הם מתעמקים בפרטים הספציפיים, ומספקים את התוכן המפורט שעמוד הדגל מרמז עליו אך אינו מפרט במלואו. כל נושא בדפי האשכול צריך להתייחס ישירות לנושא של דף הדגל שהוא הנושא המרכזי באשכול התוכן, ולהציע בחינה מעמיקה יותר של היבט מסוים של אותו נושא רחב יותר באמצעות מושג או תת נושא.

החשיבות של דפי לווין באשכול

דפי הלווין באשכול והנושאים שמכוסים בהם משמשים ככוח המניע מאחורי אסטרטגיית אשכול התוכן משום שהם נותנים תמיכה כללית ומספקת את היתרונות הבאים:

  1. קידום אתרים: על ידי כיסוי מגוון ורחב של נושאים הקשורים לנושא המרכזי של עמוד הדגל, אנו מגדילים למעשה את הסיכוי שהתוכן של האתר יימצא באמצעות חיפוש בגוגל וידורג גבוה לביטויי זנב ארוך שאין בהם יותר מדי תחרות.
  2. חוויית משתמש של המבקרים באתר: תתי נושאים והרחבות של הנושא המרכזי בדפי הלווין מאפשרים לאתר להציע תוכן עמוק ומשמעותי שעונה על שאלות ספציפיות או מתייחס להיבטים שונים של נושא אשכול התוכן. מידע מפורט שמספק לגולש תשובות רחבות משפר את חווית המשתמש שלו.
  3. ארגון ומבנה האתר: אשכול תוכן מובנה היטב עוזר לגולשים כמו גם לגוגל להבין את מבנה האתר וגם מקל על המבקרים לנווט באתר ולמצוא את המידע שהם צריכים.

איך להגדיר את תתי הנושאים והמושגים הנלווים באשכול התוכן?

להלן תהליך שיטתי להגדרת אותם תתי נושאים ומושגים שעליהם יכתבו דפי הלווין:

  1. חפשו בגוגל: חפשו בגוגל את הנושא העיקרי של אשכול התוכן ובידקו אילו מושגים, ביטויים או שאלות מופיעים בדף תוצאות החיפוש. זה יכול להיות בכותרות ובתיאורים של דפי התוכן ששם או בשאלות. לדוגמה, אם נושא אשכול התוכן הוא "שיווק דיגיטלי", ביטויים שיכולים להופיע בדף התוצאות ויכולים לשמש כנושאים לדפי הלווין יכולים להיות "שיטות עבודה מומלצות לקידום אתרים", "פרסום במדיה החברתית" ו"אסטרטגיות שיווק בדואר אלקטרוני".
  2. מחקר מילות מפתח: ניתן להשתמש בכלי קידום אתרים שונים כדי למצוא מילות מפתח בעלות זנב ארוך הקשורות לנושא העיקרי של אשכול התוכן וכן לנושאי דפי הלווין. כלי כזה יכול להציע אפשרויות ורעיונות חדשים לכל ביטוי ותת ביטוי שכזה. 
  3. להקשיב לקהל הלקוחות שלכם: באיזו שפה הוא שואל? באילו מושגים הוא משתמש? מהן השאלות הנפוצות של לקוחות או לקוחות פוטנציאלים? מה הבעיות העיקריות שלהם? 
  4. ניתוח מתחרה: בחן את התוכן של המתחרים שלכם והיכנסו אל הדפים שמופיעים בעמוד תוצאות החיפוש בגוגל. נסו להבין באילו תתי נושאים הם עוסקים? ניתוח זה יכול לחשוף אולי נושאים פוטנציאליים שאולי התעלמתם מהם.

זיהוי תתי הנושאים באשכול התוכן הוא תהליך חיוני של חקירה וגילוי אשר תוצריו משמשים לבניית אסטרטגיית אשכול תוכן מוצלחת. על ידי העמקת התוכן בתתי נושאים ומושגים רלוונטיים לנושא המרכזי של אשכול התוכן ניתן להציע למבקרי האתר תוכן בעל ערך תוך שיפור ביצועי האתר בגוגל. המפתח לזיהוי נושאי אשכול נוספים שכאלו הוא הבנה מעמיקה של הנושא המרכזי של עמוד הדגל, הכרות מעמיקה עם צרכי הקהל שיבקר באתר וכן הבנה מה עושים המתחרים. 

אחרי שזהינו את הנושאים לדפי הלווין והבנו את הנושאים המשלימים באשכול התוכן לנושא המרכזי שלו, השלב הבא בבניית אסטרטגיית אשכול התוכן שלך הוא יצירת תוכן משכנע ומעמיק עבור אותם דפי לווין. אבל מה כולל התהליך הזה, וכיצד ניתן להבטיח שאתר מספק מידע רב ערך ומקיף?

מהו תוכן מועיל עבור דף לווין?

תוכן מועיל עבור דף לווין באשכול הוא תוכן משלים או קרוב לנושא המרכזי של אשכול התוכן. כל פיסת תוכן באשכול צריכה להתמקד בתת-נושא ספציפי, ולהיכנס עמוק יותר אל היבט מסוים של נושא האשכול הרחב יותר. הערך שמספקים דפי הלווין כפי שציינו לעיל הן בתרומה משמעותית לבניית הסמכות והמומחיות שלכם כמובילי דעה או מומחים בעולם התוכן הנתון, מה שגם תורם למיתוג המקצועי שלכם בצורה משמעותית. יתרון נוסף שדנו בו רבות והוא אולי הסיבה לכל האסטרטגיה הוא נושא קידום האתר בגוגל וכאן אולי אגע ביתרון נוסף שהוא היכולת ליצור מערך של קישורים פנימיים מדפי תוכן רלוונטים חזרה אל דף הדגל וגם בין דפי התוכן עצמם. גם על שיפור חווית המשתמש דיברתי רבות לעיל ואיני רואה כאן צורך להרחיב על כך שוב. 

אז איך יוצרים תוכן פצצה שיאפשר לכם לקבל את כל התועלות ושיתרום לאשכול התוכן?

גוגל סרץ קונסול
דוגמא לדף תוכן שמתפוצץ מהר בגלל שהוא חלק מאשכול תוכן

הייתי מדגיש מספר שלבים מרכזיים ביצירת תוכן שכזה:

  1. הבינו את הקהל שלכם ואיזו תועלת שווה לספק להם: כדי ליצור תוכן בעל ערך, יש להבין מה הקהל רוצה ואז לתת לו את זה בצורה שהיא מעל ומעבר. אילו שאלות יש להם על תת-נושא כלשהו? איזה מידע הם מחפשים? התאימו את התוכן בדף החל מהכותרת המושכת, דרך תתי הכותרות וכולי כדי לענות על השאלות בתת הנושא. אפשר אפילו לייצר את התוכן כשאלות ותשובות. 
  2. פיתוח תוכן מקיף: תוכן בדף לווין צריך להיות מעמיק ומקיף. הוא צריך לסקור את תת-הנושא במלואו, ולהציע תובנות חשובות שהם מעל ומעבר למה שאפשר למצוא נאמר בויקיפדיה או באתר בסיסי אחר. 
  3. בצעו אופטימיזציה לקידום האתר בגוגל: כמו דף הדגל של אשכול התוכן, גם דפי הלווין צריכים להיות מותאמים לקידום אתרים. כלומר ביטוי או מילת מפתח זנב ארוך עבור כל דף לווין שמשתמשים בה בכותרת, במטא טייטל, בתוכן עצמו וכולי. 
  4. שלבו אלמנטים חזותיים והימנעו משטיח טקסט: חלקו את הטקסט למקטעים קצרים. שלבו אלמנטים חזותיים כמו אינפוגרפיקה, סרטונים, תרשימים וכו'. דברים מסוג זה משפרים את ההבנה של תת הנושא ומגבירים מערובות אלה יכולים לשפר את ההבנה ולהגביר את המעורבות.
  5. קישור לעמוד הדגל של אשכול התוכן: לא לשכוח לקשר חזרה מכל דף לווין אל דף הדגל שלכם. דיברתי במאמר רבות על חשיבות הקישוריות וכיצד היא יוצרת צביר איכותי של מידע בנושא מסוים וארחיה על הנושא בפסקאות הבאות.

יצירת תוכן מרתק ואינפורמטיבי הוא היבט קריטי עבור כל אתר אינטרנט והוא חשוב גם בבניית אסטרטגיית אשכול התוכן של האתר שלכם. כתיבת מאמרים עם מידע מעמיק ורב ערך על כל תת-נושא, מסייע לשפר לא רק את קידום האתר שלכם בגוגל אלא גם מבסס את המותג של האתר כמקור מידע מהימן. המטרה של אשכולות תוכן היא לספק תובנות מפורטות שיענו על הצרכים של הקהל, יספקו לו ערך אמיתי ויעלו על הציפיות שלו.

לאחר שכתבנו את כל התוכן ויצרנו את המבנה או את אבני הבניין של אשכול התוכן. השלב המכריע ביותר כאמור הוא בניית הקישורים. בניית הקישורים הנכונים בין עמודי התוכן של אשכול התוכן יכולה להשפיע באופן משמעותי על ביצועי ה-SEO ועל חווית המשתמש של הגולשים.

למה קישורים הם כל כך חשובים?

כדי להבין חשיבות של קישורים צריך להבין איך גוגל התחיל – מה שהפך את גוגל לגוגל לעומת יתר מנועי החיפוש בתקופתו היתה היכולת שלו להסתמך על קישורים כדי להבין את האיכות והתוכן של דפים מסוימים ולא רק על מה שכתוב בדפים עצמם. לכן לקישורים יש יתרון מהותי לקידום אתרים, במיוחד כאשר יש קישורים הדדים ורלוונטים בין דפי תוכן באותו עולם תוכן. תחשבו אמור על ויקיפדיה ומה הפך אותה להיות במקומות הראשונים כמעט בכל ביטוי רלוונטי עבורה. מעבר ליתרונות הקידום יש לקישורים יתרונות בחווית המשתמש כמו שהרחבתי לעיל וכן בבניית סמכות ואמון באתר שנראה כאתר רציני ומוביל. 

אסטרטגיית בניית קישורים לאשכולות תוכן

יצירת אסטרטגיית קישורים יעילה עבור אשכולות התוכן של האתר מורכבת ממספר שיטות עבודה מומלצות:

  1. קישור לדפי דגל: כל דף תוכן באשכול צריך לכלול קישור חזרה לעמוד הדגל המשויך לו. זה לא רק עוזר לקידום אתרים אלא גם מספק לקוראים נתיב למידע רחב יותר אם הם צריכים אותו.
  2. קישור מדפי הדגל: דפי הדגל של אשכול התוכן צריכים גם כן לקשר לכל דף תוכן לוויני באשכול המשויך. זה נותן לקוראים הזדמנות להעמיק בנושאי משנה שמעניינים אותם.
  3. שיקולי טקסט עוגן: השתמש בטקסטי עוגן ברורים ותיאוריים עבור הקישורים שלכן. זה עוזר למנועי החיפוש ולקוראים להבין על מה התוכן המקושר. בשונה מקישורים חיצוניים אפשר להיות יותר אגרסיבים ולבנות טקסטי עוגן ממוקדים יותר לביטויים שרוצים לקדם או ממוקדים חלקית. עם זאת יש שאומרים כי לאחר 3 קישורים פנימיים םע אותו טקסט עוגן המאמץ מוצה ולכן יש לפזר מאמץ בצורה שקולה. 
  4. שמור על קישורים טבעיים: הקישורים בין עמוד הדגל לדפי התוכן הלוויניים באשכול התוכן צריכים להרגיש טבעיים ומועילים. הימנעו מקישורים מאולצים או מוגזמים, מכיוון שהדבר עלול לגרוע מחוויית המשתמש ועלול לפגוע במאמצי קידום האתר.

ללא בניית קישורים נכונה כל המאמץ שלכם במחקר וביצירת התכנים עבור אשכול התוכן שלכם ירדו לטימיון. לא מדובר בשלב שהוא הדובדבן שעל הקצפת אלא בשלב שהוא המהות של הקצפת. על ידי חיבור דפי התוכן בתוך אשכול התוכן בצורה חכמה, אנחנו טווים רשת של תוכן קשור וסמכותי שמועיל הן לקהל היעד שיבקר באתר והן לגוגל ולכן זיכרו – עליכם תמיד לפעול כדי לשרת את קהל מבקרי האתר בצורה הטובה ביותר אך אם לא תהיו ראשונים בגוגל הקהל הזה כלל לא יגיע לאתר ולכן חשוב לתעדף היטב את המשימות. 

בחלק הבא ארצה לגעת בהיבטים נוספים של בניית אשכולות תוכן שייתכן ונגעתי בהם פחות בחלקו הראשון של המאמר. 

מחקר מילות מפתח עבור אשכולות תוכן

AHREFS
דוגמא לאתר שנבנה עם אשכולות תוכן

מחקר מילות מפתח הוא הלב של כל אסטרטגיית קידום אתרים מוצלחת. בהקשר של אשכולות תוכן, יש למחקר כזה חשיבות רבה עוד יותר שכן הוא קובע את הבסיס לנושאי כל עמודי התוכן של האשכול וכן את המיקוד של תוכן האשכול עצמו. לכן חשוב דווקא בכל הקשור לאשכולות תוכן להתעמק בניואנסים של ביצוע מחקר מילות מפתח יעיל עבור האתר ולספק תובנות לגבי כלים, טיפים וטכניקות שיכולים לסייע לכם.

החשיבות של מחקר מילות מפתח עבור אשכולות תוכן

כשזה מגיע לאשכולות תוכן, מחקר מילות מפתח עוזר לבסס את הנושא המרכזי (הנושא המרכזי של דף הדגל) שסביבו יווצרו דפי לווין עם יתר תוכן האשכול. מילות המפתח הנכונות יכולות לשפר את ביצועי הדפים הללו בגוגל וכך למשוך יותר תנועה רלוונטית לאתר ולספק ביעילות את כוונת החיפוש של מבקרי האתר שאמורים להיות גם קהל היעד הפוטנציאלי של העסק שלכם. 

תהליך מחקר מילות מפתח עבור אשכולות תוכן

מחקר מילות מפתח עבור אשכולות תוכן הוא תהליך רב-שלבי:

  1. חשוב להבין את הקהל היטב: הסברנו בהרחבה נקודה זו בחלק הקודם של המאמר. אבל שווה להדגיש שוב כי אין טעם לחקור מילות מפתח לפני שיש הבנה ברורה של מי הקהל שאליו מכוונים ובמה הוא מתעניין. חשוב לנתח את ההתנהגות שלו, את תחומי העניין וגם את הנתונים הדמוגרפיים של אותו קהל כדי לנסות לקבל תובנות רבות ככל האפשר לגבי סוג התוכן שהם צורכים. כמובן שיש חשיבות גם להבנת השפה והסלנג בו הם עושים שימוש ומושגים רלוונטיים לאותה הנישה. 
  2. בחירת הנושאים הרחבים: חשוב לבחור את הנושאים הרחבים של האתר, הנושאים שעליהם יבנו אשכולות התוכן מתוך המטרות העסקיות שלכם כמו גם מתוך נפח החיפוש הגדול יותר והעניין של קהל היעד באותם ביטויים. בחירה שגויה של הנושאים הרחבים יגרום לחוסר מיצוי פוטנציאל של כל המהלך של אשכולות התוכן. 
  3. מציאת נושאי משנה קשורים: עבור כל נושא רחב, כלומר נושא שישמש לדף דגל, יש למצוא תתי נושאים קשורים. נושאי המשנה הללו צריכים להיות מצומצמים יותר בהיקף אך עדיין רלוונטיים לנושא הראשי והם יהוו את המאסה העיקרית של אשכול התוכן המקיפה ותומכת בדף הדגל. 
  4. כלי מחקר למילות מפתח: כלים כמו SEMrush ו-Ahrefs יכולים לספק נתונים יקרי ערך על נפח חיפוש מילות מפתח, תחרות ומילות מפתח קשורות. השתמשו בכלים האלה כדי למצוא מילות מפתח מתאימות לנושאי אשכולות התוכן. לסם ראש יש פיצ'ר פצצה של גילוי מילות מפתח עם נפח חיפוש ותחרות נמוכה על בסיס מושג שתזינו לו ולAHREFS יש יכולות מדהימות לנתח אתרים של מתחרים ולתת לכם את הביטויים שלהם. לשם כך יש לקחת את המתחרים המובילים בגוגל לביטויים החשובים עבורכם ולהזין אותם לכלי הניתוח. המידע שיתקבל הוא מידע יקר מאוד ובסיס טוב מאוד לתחילת מחקר מילות מפתח. 
  5.  מילות מפתח עם זנב ארוך: עבור דפי התוכן באשכול יש להתמקד במילות מפתח עם זנב ארוך. אלו ביטויים ספציפיים יותר ובדרך כלל פחות תחרותיים, מה שמקל להתברג גבוה עבורם בגוגל. אפילו אם תקבלו מכל דף כזה מעט טראפיק יש אפקט מצטבר שיראה לגוגל שהאתר מקבל טראפיק של גולשים איכותיים לנושא הרלוונטי. 
  6. תחרות מאתגרת של מילות מפתח ונפח חיפוש: חשוב לשקול היטב את שני הגורמים הללו בעת בחירת מילות המפתח לאתר. באופן אידיאלי, נרצה איזון: מילות מפתח בעלות נפח חיפוש גבוה מספיק כדי להביא תנועה, אבל לא כל כך קשות מבחינה תחרותית. מצד שני ביטויים ללא תחרות הם כנראה ביטויים לא שווים במיוחד ולכן אני בעד תחרות אבל שתהיה סבירה. 

לפני שנעבור לנושא הבא, ארצה רק לחדד כי מחקר מילות מפתח אינו פעילות חד פעמית של זבנג וגמרנו אלא תהליך מתמשך. ככל שהאתר יתחיל להתברג במיקומים גבוהים בגוגל ולקבל טראפיק אתם תוכלו להתחיל לקבל מידע מהגוגל סרץ קונסול ולקבל החלטות מושכולות שיאפשרו לאסטרטגיית מחקר מילות המפתח שלכם להתמקד, להסתגל ולהשתנות בהתאם. מילות המפתח הנכונות עבור אשכולות התוכן באתר יכולות לשפר משמעותית את ביצועי ה-SEO של האתר, להוביל לנראות מוגברת, תנועה גבוהה יותר, ובסופו של דבר, ליותר המרות. על ידי ביצוע השלבים שתיארתי ולאחר מכן באמצעות דיוק של מה שעובד על פי הסרץ קונסול תוכלו לערוך מחקר מילות מפתח יעיל ומתמשך ולבנות אשכולות תוכן חזקים ויעילים. 

איך לנהל פרויקט מורכב של יצירת אשכול תוכן?

ניהול תוכןיישום אסטרטגיית אשכולות תוכן דורשת תכנון ותיאום קפדני. מדובר בתהליך שלוקח לא מעט זמן ומתחלק לשלב תכנון מפורט ולאחר מכן שלב יישום לא פשוט. כאן נכנס לתמונה יומן תוכן. סוג של גאנט המשמש כמפת דרכים המנחה את התכנון, הפקת, תזמון ופרסום של תוכן האשכול בצורה מסודרת ושיטתית. אנסה להרחיב קצת כיצד נכון לבנות יומן תוכן יעיל כזה ולהשתמש בו.

יומן או גאנט תוכן

יומן או גאנט תוכן לניהול הפקת תוצרי התוכן, הוא כלי שמטרתו לארגן ולתכנן את פעילויות הפקת התוכן והפרסום שלו. הוא אמור לספק תצוגה ברורה של איזה תוכן אמור להתפרסם, מתי ובאיזו פלטפורמה. כמה זמן נדרש להפיק כל אייטם תוכן וכפועל יוצא מתי יש להתחיל לעבוד עליו ועד מתי יש לסיים את המחקר שממנו יגזרו כל אותם אייטמי תוכן. כאשר מדובר באשכולות תוכן, כלומר כמות תוכן גדולה שגם מקושרת בינה לבין עצמה. יומן כזה הוא הכרחי כדי לנסות להבטיח זרימה עקבית של תוכן רלוונטי ובניית האשכול בצורה הדרגתית ושיטתית. 

שלבים ליצירת יומן תוכן 

  1. זהו את נושאי התוכן של אשכול התוכן: הגדירו זמן למחקר לפי השלבים שצויינו לעיל ולאחריו תצאו עם נושא מרכזי עבוד דף הדגל וכן נושאים עבוד דפי הלווין. המחקר גם יגדיר את כמות דפי הלווין ומכך תוכלו לגזור את כמויות המילים שתצטרכו לכתוב עבור כלל האשכול. הייתי מחלק בין רשימת נושאים וכמות דפים ומילים לכל דף לבין התוכן עצמו בכל דף. 
  2. סיעור מוחות לרעיונות עבור דפי התוכן: עבור כל עמוד דגל ועמודי לווין תעשו סיעור מוחות. יש לכם כבר נושא פחות או יותר או לפחות ביטוי מוביל עבור הקידום ועכשיו אתם צריכים להגדיר את המבנה של הדף ואת הנקודות שהוא יכסה ואולי את סוגי התוכן שיופיעו בו וכן הלאה.  ב
  3. הגדירו את תדירות התוכן שיעלה לאתר: בהתאם למשאבים וליכולות הכתיבה שלכם, קבעו באיזו תדירות יש לפרסם תוכן חדש. האם אתם מסוגלים לייצר מאמר חדש ואיכותי כל יום או כל שבוע? כמה זמן לוקח לכם לייצר דף דגל? אולי אפילו אחד לחודש אם מדובר בדף מושקע מאוד עם צילומים וגרפיקה מקורית. אבל לאחר שהחלטתם על התידורת חשוב מאוד להיות עקבי. 
  4. תכננו מראש את הפקת התוכן שלכם: באופן אידיאלי, רצוי לתכנן את תהליכי הפקת התוכן לפחות רבעון קדימה. שלושה חודשים זה מספיק זמן ליצירה, עריכה ואופטימיזציה של התוכן לפני פרסומו באתר.
  5. חלוקת משימות: לעיתים לא כל מאמר נכתב על ידי אדם אחד ולפעמים יש צוות שלם שעובד על מאמר – אחד מבחינת תמונות, השני בכתיבה, השלישי בעריכה וכולי. חשוב מאוד לחלוק נכון ולתזמן נכון את המשימות כדי שתהליך הפקת התכנים יזרום בצורה חלקה. 
  6. תזמנו את התוכן שלכם: אתם רוצים להרגיל את העכביש של גוגל לבקר באתר שלכם כל יום או כל שבוע או כל חודש. לשם כך, גם אם ייצור התוכן שלכם הוא לא באינטרוולים קבועים, רצוי לתזמן את הפרסום שלו באינטרוולים קבועים. 

כלים מומלצים ששווה לבדוק

אז אמנם שאפשר לנהל את כל התהליך בצורה די יעילה בגוגל קלנדר, עם זאת ישנם מספר כלים זמינים שיכולים להפוך את העבודה של יצירה וניהול התוכן, במיוחד במקרים של צוותים שעובדים במקביל, לפשוטה יותר. כמה מהכלים הפופולריים יותר כוללים את Trello, Asana ו-CoSchedule. כלים אלה מאפשרים הקצאת משימות, הגדרת תאריך יעד, מעקב אחר התקדמות ועוד. רק חשוב לוודא כי התועלת מהשימוש בהם עולה על הזמן הנדרש ללמוד ולהתעסק בהם, כדי שלא ייצא שכרכם בהפסדכם. כמובן שכל הזמן חשוב להסיק מסקנות ולשפר את אסטרטגית ניהול התוכן שלכם וכתוצאה מכך גם להתאים עבורה את הכלי הנכון ומה שנכון לצוות אחד לא בהכרח נכון לצוות אחר. 

מנ שבטוח הוא שיומן תוכן יעיל יכול לשפר מאוד את הארגון והיעילות של מימוש אסטרטגיית אשכולות התוכן של האתר. על ידי התאמת ייצור התוכן על מרכיביו השונים ליעדי קידום האתר בגוגל והבטחת זרימה עקבית של תוכן רלוונטי ומקושר שמפורסם בתדירות עקבית אתם תהיו במסלול הקצר והבטוח ביותר לאתר עם אשכולות תוכן רציניים ומקצועיים. 

שמירה על רעננות אשכולות התוכן באתר

עברו מספר חודשים והצלחתם לפרסם אשכול תוכן גדול ומקיף. דפים רבים מאשכול התוכן התברגו גבוה בגוגל לביטויים עם נפח חיפוש משמעותי. האתר שלכם התפוצץ במבקרים רלוונטיים שראו אתכם כמומחים בתחומכם ורק רצו לצרוך עוד ועוד מידע מהאתר ולבסוף גם את השירותים שהעסק שלכם מציע. אך האם בעולם מתפתח ומתעדכן ותחרותי כמו עולם קידום אתרים בגוגל ניתן לשגר ולשכוח אשכולות תוכן כאלו? התשובה היא שזה מאוד תלוי בנישה. מצד אחד אתם לא רוצים לגעת אם הכל עובד ומצד שני ישנם עולמות תוכן שחייבים לעדכן כל הזמן על מנת שהם ישארו רלוונטיים ויספקו ערך לקהל המבקרים שלכם. אז איך אפשר לדעת האם תוכן נחשב טרי ויעיל או שהוא דורש עדכון תוכן? 

הצורך בעדכוני תוכן

הרלוונטיות של התוכן באשכול התוכן מושפעת ממגוון גורמים: צרכי משתמש משתנים, מגמות מתפתחות בתעשייה, נתונים או פיתוחים חדשים והאלגוריתים של גוגל שכפי שאנחנו יודעים מתעדכן ומשתנה מעת לעת. בדיקה ועדכון קבועים של התוכן באשכולות התוכן יבטיחו שהוא יישאר שימושי, מדויק וידידותי ל-SEO. הדרך הטובה ביותר להבין מה קורה עם התוכן באתר ועם דפים מסוימים בו היא באמצעות גוגל סרץ קונסול (יש פוסט בנושא גוגל סרץ קונסול שכתבתי ואיך להשתמש בו כדי להוציא תובנות משמעותיות)

אז מתי לעדכן את אשכולות התוכן באתר?

ישנם סימנים מסוימים שיכולים להצביע על כך שהגיע הזמן לעדכן את אשכולות התוכן באתר:

  1. ירידה בתנועה או דירוגים: ירידה ניכרת בתנועה האורגנית או בדירוג בגוגל עשויה לרמז על כך שהתוכן בדף הספציפי מאבד רלוונטיות או שהוחלף על ידי תוכן עדכני יותר.
  2. מידע מעודכן לנישה שלכם: אם יש התפתחויות חדשות או נתונים משמעותיים בתחום שלכם, התוכן באשכול הרלוונטי צריך לשקף זאת כדי להישאר סמכותי ואמין.
  3. שינויים בכוונת החיפוש: כוונת החיפוש יכולה להשתנות עם הזמן עקב צורכי המשתמש והתנהגויות המתפתחים כל הזמן. לכן יש לודא שהתוכן יישאר מיושר עם כוונת החיפוש של הביטוי המוביל אל אותו דף תוכן.

כיצד לעדכן את אשכולות התוכן?

לאחר שזיהיתם צורך לעדכן את התוכן באחד מאשכולות התוכן או הדפים, כך תוכלו לעשות זאת:

  1. נתחו את התוכן הקיים: התחילו בניתוח התוכן הקיים כרגע כדי להבין מה דורש שינוי ומהם הפערים בתוכן או השינויים בכוונת החיפוש של המשתמש.
  2. עדכנו את המידע: החליפו נתונים מיושנים במידע עדכני יותר. במיוחד בנתונים שעלולים לפגוע באמינות או מקצועיות התוכן באתר. 
  3. שפרו את האופטימיזציה של התוכן: אם אתם כבר מעדכנים תוכן אז חשוב לבדוק את עקרונות קידום האתרים שציינתי לעיל – האם יש ביטוי מוביל לדף תוכן והאם הוא משולב בכותרת הראשית, במטא טייטל, כותרות משנה, תגיות alt, קישורים פנימיים וכו'. במידה ולא זה הזמן לתקן זאת בעת ריענון התוכן. 
  4. האם ניתן להגביר מעורבות משתמשים? חפשו דרכים או רעיונות להפוך את התוכן בדף למושך יותר. אולי אפשר להוסיף ויזואליה, אינפוגרפיקה או אלמנטים אינטראקטיביים אחרים במידת האפשר.
  5. נסו ליצור תוכן נצחי: חישבו האם יש דרך בה תוכלו לשנות את התוכן בדף הספציפי כך שלא תצטרכו לעדכן אותו שוב בעתיד הנראה לעין והתוכן המקצועי שנכתב שם כנראה יהיה רלוונטי עוד הרבה שנים קדימה. 
  6. קדמו את התוכן המעודכן באתר ואל תשכחו לעדכן תאריך: לאחר עדכון התוכן וחשוב גם לשנות את התאריך של הפרסום שלו, השתמשו במדיה החברתית ובערוצי השיווק השונים כמו דוא"ל או וואטסאפ כדי ליידע את הקהל שעוקב אחרי האתר על התוכן הטרי שהתעדכן.

לסיכום אפשר לומר כי עדכון ורענון קבוע של אשכולות התוכן באתר הוא חיוני לשמירה על ביצועי ה-SEO של האתר וכדי להישאר רלוונטים ובעלי תועלת למבקרי האתר. על ידי שמירה על אקטיביות בבדיקת התוכן בצורה עקבית ובתדירות קבועה וביצוע ההתאמות הנחוצות, ניתן להבטיח כי התוכן יישאר רלוונטי, מרתק וידידותי לקידום אתרים. אסטרטגיית אשכולות התוכן אינה מאמץ חד פעמי אלא מחויבות מתמשכת לספק תוכן איכותי העונה על הצרכים המשתנים של קהל היעד ועל הדרישות של גוגל.

איך עוקבים אחרי הצלחת אשכול התוכן?

כמו שכבר ציינתי לעיל, הכלי המומלץ הוא הגוגל סרץ קונסול ושם ניתן לקבל מידע על ההקלקות, הדפים וההופעות וגם המיקומים של הביטויים השונים. בסרץ קונסול אפשר למצוא מידע יקר ערך על מגמות וגם לבצע השוואות בין תקופות שונות כמו השוואה בין השבוע האחרון לזה שלפניו או 28 הימים האחרונים לאלו שלפניהם וכן הלאה. אך כמו בכל מדידה כדי שתהיה מוצלחת יש להגדיר מדדים או מה שנקרא KPI

הגדרת יעדים ומדדים KPI

כל אסטרטגיית תוכן צריכה להימדד באמצעות מדדים ספציפיים שעל פי השגת או אי השגתם נוכל לבצע התאמה לאותה אסטרטגיה. מבין המדדים האלו יש להחליט מהם המדדים ההקריטיים ביותר למעקב ומה חשוב לנו להבין עליהם. דוגמאות למדדים בסיסיים שאפשר או שכדאי לקחת בחשבון:

  1. תנועה אורגנית: מדידת מספר המבקרים המגיעים מגוגל לדפים ספציפים באשכול התוכן ובראש וברשונה לדף הדגל באשכול. עלייה בתנועה האורגנית מסמלת לעתים קרובות מאמצי SEO מוצלחים.
  2. קצב הקפיצה או הגידול: ניתן לבחון את המהירות בה משתנים הגרפים ועד כמה ניתן לראות עלייה קבועה ומגמתית בטראפיק לאתר. מצד שני אפשר בגוגל אנליטיקס להבין את אחוז הנטישה או העזיבה של הדפים בצורה מיידית כדי להבין את איכות הטראפיק שמגיעה לאתר. 
  3. זמן שהייה באתר: עוד מדד שניתן להבין מגוגל אנליטיקס ופחות מהסרץ קונסול. זמן שהייה הוא משך הזמן שמבקרים מבלים באתר לאחר שהגיעו אליו מגוגל. זמני שהייה ארוכים יותר מעידים לרוב על כך שהתוכן הוא בעל ערך ומעורר אינטרקציה אצל הגולשים.
  4. מיקומים: המקומות של הדפים בגוגל ישראל. הרעיון הוא להבין האם הדפים עלו במיקומים כתוצאה ממאמצי התוכן שלכם או לא. אפשר להסתכל גם על השינוי במיקום הממוצע של הדפים באתר, עם הוספת התוכן הוא יירד כי דפים חדשים שנכנסים במיקומים נמוכים יורידו אותו אך לאחר התייצבות התוכן אמור לחול שיפור במיקום הממוצע. 
  5. קישורים נכנסים: קישורים נכנסים מאתרים אחרים הם מדד נוסף עד כמה התוכן שלכם מושך עניין ומעודד קישורים מבעלי אתרים אחרים שראו אותו והחליטו לקשר אליו. הבעיה שקישורים נכנסים קשה למדוד בסרץ קונסול כי שם המספרים אינם מדויקים. במקרה זה תצטרכו כלי מקצועי כמו AHREFS או SEMRUSH. 

כלים מומלצים למדידה

בעוד שאת רוב המדדים הנ"ל ניתן למדוד באמצעות גוגל סרץ קונסול וגוגל אנליטיקס (באנליטיקס 4 הדברים יהיו יותר מאתגרים), הרי שיש מקרים כמו הקישורים הנכנסים בהם נצטרך לעשות שימוש בכלים מתקדמים יותר:

  1. SEMrush ו-AHrefs: כלים מצוינים כאמור למעקב אחר דירוג מילות המפתח של האתר, קישורים נכנסים וביצוע ניתוח תחרותי.
  2. מוז: Moz שימושי למעקב אחר הסמכות הכוללת של הדומיין שאמורה להתחזק מאשכולות התוכן באתר. הבעיה עם מוז שהוא מיועד יותר לשימוש בצפון אמריקה. 
  3. יש המון כלים נוספים חינמיים אחרים למדידה של היבטים שונים שצויינו לעיל. מומלץ להתמקד במדדים שרוצים למדוד ואז לבחון כלים שונים בהתאם. 

ניתוח המדדים שהגדרתם

לאחר שאספתם נתונים, חשוב לנתח את התוצאות ולזהות מגמות או בעיות. חפשו מתאמים בין מאמצי התוכן ואשכולות התוכן שהגדרתם לבין שינויים במדדים. לדוגמה, האם עמוד דגל שפורסם לאחרונה הביא להגברת תנועה אורגנית?

נתונים ללא פעולה לא שווים הרבה

נתונים שימושיים רק אם הם מניעים פעולה. בהתבסס על הניתוחים שעשית, בצעו את ההתאמות הנדרשות באסטרטגיית התוכן שלכם. ייתכן וכדאי לשנות תוכן או מיקוד בנושאים, אולי כדאי לחזק ולהרחיב אשכול תוכן מסויים או לדייק אשכול תוכן אחר. במהותה, מדידת ההצלחה של אשכולות התוכן היא תהליך מתמשך הכולל הגדרת יעדים ברורים, מעקב אחר מדדים רלוונטיים וביצוע אופטימיזציה מתמדת על סמך הממצאים שעולים מהמחקר. על ידי ביצוע שלבים אלה, תוכלו להבטיח שאסטרטגיית אשכולות התוכן שלכם תהיה יעילה ככל האפשר, תוביל בעקביות לעלייה בתנועה אורגנית ותשיג את היעדים העסקיים שלכם.

 מתיאוריה לפרקטיקה: אילו דוגמאות למימוש מוצלח של אשכולות תוכן ניתן למצוא?

ההבנה כיצד ליישם אשכולות תוכן היא דבר אחד, אבל לראות אותם בפעולה זה כבר משהו אחר לחלוטין. לראות חברות או אתרים שהצליחו לממש בצורה מושכלת את האסטרטגיה והתפוצצו בגוגל הן מבחינת טראפיק והן מבחינת מיקומים כתוצאה מאשכולות תוכן זה ממש מגניב. סוג של קסם. 

סיפור ההצלחה של HubSpot

HubSpot, פלטפורמת שיווק מובילה, הייתה אחת המאמצות המוקדמות של מודל אשכולות התוכן. הם אימצו אסטרטגיה זו כדי לארגן טוב יותר את התוכן שלהם ולשפר את SEO של האתר שלהם. על ידי יצירת דפי דגל מקיפים המכסים נושאים רחבים כמו "שיווק דיגיטלי", וקישורם לפוסטים קשורים ומעמיקים בבלוג (דפי הלווין באשכול התוכן), הם ראו עלייה של 106% בתנועה האורגנית בתוך שנה אחת.

סיפור ההצלחה של IMPACT

IMPACT, חברת מכירות ושיווק דיגיטלי, בנתה מחדש את התוכן הקיים באתר שלהם בהתאם למודל של אשכולות תוכן. על ידי זיהוי הנושאים הרחבים המרכזיים לעמודי הדגל ויצירת תוכן בדפי הלווין באשכולות התוכן השונים באיכות גבוהה, הם חוו עלייה של 34% בתנועה האורגנית ועלייה של 69% בלידים חדשים בתוך שלושה חודשים.

סיפור ההצלחה של Ahrefs

ל-AHrefs, אחד מהכלים החזקים יותר לקידום אתרים בגוגל, יש בלוג שמנצל ביעילות את אסטרטגיית אשכולות התוכן. הם יצרו דפי דגל מקיפים ועתירי ערך בנושאים כמו "יסודות קידום אתרים בגוגל" ו"מחקר מילות מפתח", וקישרו אותם לפוסטים קשורים וממוקדים בבלוג. המבנה הזה לא רק שיפר את SEO של האתר שלהם אלא גם הפך את הבלוג שלהם למשאב מומלץ לכל מי שמבקש להבין SEO.

סיפור ההצלחה של Animalz

Animalz, סוכנות שיווק תוכן, השתמשה במודל אשכולות התוכן כדי להניע את אסטרטגיית התוכן שלהם והיו עדים לשיפורים מהותיים בביצועי SEO. עם התמקדות ביצירת תוכן איכותי הן בעמודי הדגל והן בדפי הלווין ויצירת קישוריות נכונה בין חלקי האשכול, הם חוו עלייה ניכרת בתנועה האורגנית לאתר, מה שהגביר את הנראות והאמינות המקוונת שלהם.

נקודות חשובות שאפשר לקחת מסיפורי הצלחה אלו

סיפורי הצלחה אלו מספקים תובנות חשובות לגבי הכוח של אשכולות תוכן:

  1. התמקדות באיכות התוכן: כל החברות הנ"ל יצרו תוכן איכותי ומעמיק בעל ערך לקהל שלהם. זה לא רק משפר את יכולות קידום האתר שלהם אלא גם מגביר את מעורבות המשתמש באתר ואמינותו.
  2. אסטרטגיית קישורים נכונה: היכולת לבנות קישורים ביעילות ושיטתיות בין דפי הדגל לבין דפי הלווין וחזרה מאפשרת ליצור מבנה מקושר וחזק של אשכול התוכן שתורם המון לקידום האתר. 
  3. רלוונטיות: החברות הללו בחרו נושאים וביטויים לעמודים באתר שלא רק היו רלוונטיים לעסק שלהם אלא גם לקהל היעד שלהם וסיפק להם המון ערך. 

סיפורי ההצלחה האלו מוכיחים כי אסטרטגיית אשכולות התוכן, כאשר היא מבוצעת היטב, יכולה לשפר משמעותית את ביצועי ה-SEO לאתר ולהניע תנועה אורגנית רלוונטית משמעותית. על ידי הבנת האופן שבו חברות אלו מינפו אשכולות תוכן ויישום התובנות האלו בצורה שיטתית ועל פי מה שכתבתי כאן באתר שלכם אתם תוכלו לשפר אותו מהותית דרך שיפור קידום האתר ודרך שיפור התוכן. בסופו של דבר מטרתכם להעביר ערך לקהל היעד שלכם לאחר שהצלחתם להביא אותו מגוגל אליכם ולכן חשוב לאזן בצורה חכמה בין דרישות הקידום לבין היכולת ליצור תוכן איכותי ומועיל. 

מהם האתגרים המרכזיים ביצירת אשכולות תוכן עבור קידום אתרים?

כפי שראינו מודל אשכולות התוכן יכול להניב תוצאות מצויינות אם מיישמים אותו כהלכה. עם זאת, כמו כל אסטרטגיה, היא מגיעה עם אתגרים ייחודיים משלה. גם ראינו כיצד ניתן להתמודד עם האתגרים צעד אחר צעד והבנו איך להפוך את הקשיים להזדמנויות. בחלק האחרון ארצה יותר לגעת בהיבט של המוטיבציה וכיצד ניתן להתמודד עם העדר מוטיבציה בכל אחד מהאתגרים שציינתי לאורך הפוסט. 

אתגר 1: הגדרת נושאים מרכזיים לאשכולות

בחירת הנושאים הנכונים מהווה את הבסיס לאסטרטגיית אשכולות התוכן ואחד הקשיים הוא להתגבר על ההרגשה שאולי פיספסתם נושא חשוב או שבחרתם נושא לא מדויק דיו. ובאמת זה יכול להיות מאתגר לקבוע אילו נושאים לבחור ובמה להתחיל.

פִּתָרוֹן: לתת לקהל להחליט עבורך. בידקו בכלים כמו  Google Trends, AHREFS או SEMRush כדי להבין מה הקהל מחפש בדיוק, איפה נמצאים נפחי החיפוש המרכזיים ומה מעניין את הקהל בנישה שלך. אם על הדרך יש לכם נושאים דומים וקשה לכם מה להחליט אז קחו נושאים דומים והפכו אותם לתתי נושאים שיתמכו בנושא המרכזי. 

אתגר 2: כתיבת דפי דגל איכותיים

פיתוח דפי דגל מקיפים ומעמיקים יכול להיות גוזל זמן ודורש כמות משמעותית של מאמץ ומשאבים. כל מי שניסה בחייו לכתוב פרק דוקטורט או מאמר של אלף מילים יודע עד כמה הקושי המנטלי הוא להתחיל מאמר כזה ולהצליח לסיים אותו.

פִּתָרוֹן: אל תמהרו את התהליך. התמקד ביצירת העמוד שלב אחר שלב. התחילו מהשלד ותתי הכותרות ואז כתבו פסקה אחר פסקה. חשוב שהתוכן יהיה באיכות גבוהה ויש לוודא זאת לפני שתעברו לדף הבא. זכרו, עדיף שיהיו פחות דפים אך איכותיים מאשר רבים בינוניים.

אתגר 3: לייצר מספיק דפי תוכן לוויניים באשכול

יצירת תוכן מספיק כדי לפרט על כל נושא ותת נושא עלולה להיות מרתיעה, במיוחד עבור צוותים קטנים יותר או כאלה עם משאבים מוגבלים.

פִּתָרוֹן: תעדפו את תתי הנושאים והמושגים והתחילו ביצירת התכנים עבור אלו שאתם חושבים שהם חשובים יותר או שתוכלו לספק בהם יותר תועלת לקוראים. כמו כן אני מציע לקרוא שוב מה שכתבתי לעיל על שימוש ביומן תוכן ובניית גאנט שמסייעת לצלוח אתגר זה בהצלחה. 

אתגר 4: שמירה על מבנה קישורים עקבי ורלוונטי

לפעמים זה נראה קשה מאוד ליצור מבנה קישורים כמו שנדרש ולהקפיד שכל דף באשכול מקבל קישור מעמוד הדגל ולחילופין עמוד הדגל מקבל קישור מכל אחד מהדפים. כאשר מדובר בנפח תוכן גדול הדבר עלול להיות מאתגר.  

פִּתָרוֹן: השתמשו בטבלה מסודרת בה תציינו את כלל הדפים באשכול והאם הדף קיבל קישור מעמוד הדגל והאם נתן קישור לעמוד הדגל. גם ניתן לכתוב ליד כל קישור של דף כמה קישורים קיבל מדפי לווין אחרים. 

אתגר 5: מדידת ביצועים

ההבנה אם אסטרטגיית אשכולות התוכן עובדת יכולה להיות מאתגרת, מכיוון שלעיתים קרובות לוקח לתוצאות SEO זמן להתברר וכשאנו לא רואים שינוי לאורך זמן אנו מאבדים מוטיבציה להמשיך ולייצר תכנים. 

פִּתָרוֹן: אל תמדדו תוצאות בחודש או בחודשיים הראשונים. התרכזו ביצירת התוכן והעלאתו ובבניית הקישורים. עקבו באופן קבוע אחר מדדי המפתח כמו תנועה אורגנית, שיעור יציאה מדף כניסה וזמן בדף כדי להעריך את הביצועים של דפי התוכן באשכול שלכם אך עשו זאת אחת לשבוע ולא בתדירות גבוהה יותר. 

סיכום

הטמעת אסטרטגיית אשכולות תוכן יכולה להיות מאתגרת, אבל היתרונות שהיא מביאה למאמצי קידום האתר בגוגל הם עצומים והתועלות שהאתר והעסק יכולים לזכות בהן, הן עצומות גם כן. על ידי עבודה שיטתית בהתאם למה שנכתב כאן בפוסט, זיהוי הקשיים הפוטנציאליים והתמדדות נכונה איתם כולל היערכות מראש, אתם תגדילו את הסיכויים שלכם להשלים בהצלחה את מאמץ היצירה ותצליחו להביא יותר תנועה רלוונטית לאתר שלכם כתוצאה מהמיקומים הגבוהים. המפתח הוא להישאר סבלניים, להיות עקביים במאמצים המקצועיים, וללמוד כל הזמן על מנת להתאים את האסטרטגית תוכן לנתונים והתובנות שעולים לגבי ביצועי האתר. 

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>

ראשי פרקים