כלים והשפעות של בדיקת מהירות

כיום האינטרנט מהווה בסיס עבור מגוון עצום של אתרי אינטרנט: אתרים המציעים שירותים, תוכן רב המאפשר לרכוש ידע בצורה קלה ועד לשימושיים בירוקרטיים שונים. אך לצד הפופולריות של אתרי האינטרנט והשימוש הרחב בהם, התשתיות של הרשת מתפתחות בקצב משלהן, לאחרונה חלה קפיצה עצומה עם המעבר לסיבים אופטיים אך זהו תהליך שעדיין לא הושלם בישראל לחלוטין וכל שכן בעולם. כאשר יש כל כך הרבה ידע ותוכן מצד אחד ותנועת גולשים רב כל כך מצד שני, יש חשיבות עצומה לאתרי אינטרנט מהירים. דרישה זו מתבטאת אפילו ביחס המרה, שכן כל שנייה ובו טעינת האתר מתעכבת תגרום לנטישה של קרוב ל5% מגולשי מהאתר. לכן מומלץ להכיר את הכלים אשר יוכלו לעזור בבדיקת מהירות האתר, אך גם בהשפעות שיש למהירות נמוכה.

ב2021 כתבתי כי גוגל מבצעים השנה שינויים באלגוריתם ולוקחים את כל מה שקשור לחוויית משתמש באתר צעד אחד קדימה.
הצעד הזה מעלה הרבה חששות ושאלות כמו:
באילו שינויים מדובר בכלל?
האם עלי לשנות משהוא באתר כדי להתכונן לשינוי?
האם הירידה במיקומים שחווה האתר נובעת משינויים אלו?
איפה האתר שלנו עומד ביחס למתחרים?

בגדול השינויים שאותם מכנה גוגל web vitals  (אינטרנט ויטלי בעברית) מתחלקים לשלושה:
– זמן הטעינה של התמונה הגדולה או הבלוק טקסט הבולט ביותר בטעינת העמוד (בחלקו העליון) ובראשי תיבות LCP.
ציון טוב לקריטריון זה הוא LCP מתחת ל2.5 שניות מרגע תחילת טעינת העמוד.
–       אינטרקציה ראשונה עם הדף FID שטוב שתהיה מתחת ל100 מילי שניות.
–       יציבות עיצובית – כמה שינויים בצורת התוכן הגולש חווה CLS שרצוי שתהיה פחות מ0.1.
והחל מהשבועיים האחרונים, גוגל מאפשרת לבעלי אתרים לקבל את המידע הזה על האתר שלהם בתוך ה
search console
[עד כאן התזכורת ומכאן ההזדמנות:]
אם תבחנו את מרבית האתרים של המתחרים שלכם תגלו 96% מהאתרים (לפחות לפי 3 מחקרים שונים שאני מכיר שנעשו כל אחד על מיליוני אתרים) שאינם מקבלים ציונים טובים בקריטריונים אלו של שיפור מהירות אתר. כלומר אם תצליחו לשפר את מהירות האתר שלכם תקבלו יתרון תחרותי!

[שורה תחתונה]
מה שאומר שאתרים שישכילו להתאים עצמם לדרישות של גוגל ולהציג ביצועים טובים יותר בזמן הקרוב יזכו ליתרון תחרותי משמעותי בגוגל.

עדכון 2022: אנו רואים כי פחות ממחצית מהאתרים ברשת השכילו להתאים את עצמם לדרישות החדשות של גוגל מה שמהווה יתרון תחרותי עבור אותם שכן התאימו את האתר. זיכרו כי מדובר בהתאמות קטנות כגון כיווץ גודל התמונות ושיפור ביצועי האתר באמצעות פתרונות של קאשינג או פתרונות אחרים.
אמנם הווב ויטלס לא הפכו לגורם חשווב ומשמעותי כגון קישורים או תוכן אך יש להם את המקום שלהם וכן כדאי להכליל אותם בכל תוכנית עבודה לקידום אתר כמו שיאמר לכם כל מי שהוא מומחה לקידום אתרים.

עדכון 2023:

שיפור מהירות אתר וורדפרס

האצת מהירות אתר הוורדפרס שלכם, חיונית לצורך יצירת חווית גלישה טובה אצל הלקוחות שלכם, לצורך קידום האתר וכמובן מגדילה את כמות הצפיות בדף שלכם. אתר שנטען מהר מושך אליו יותר גולשים, זוהי עובדה בדוקה, ובמחקרים שנערכו נמצא כי טווח הקשב הממוצע של אדם יורד עם השנים, אם בעבר אנשים לאנשים היתה סבלנות של 12 שניות ויותר עד שהאתר יטען במלואו, הרי שהיום אנשים לא מוכנים להמתין יותר מ-7 שניות. משמעות הדבר היא, שחלק מהגולשים ינטשו את האתר שלכם עוד לפני שהוא נטען במלואו. בנוסף לכך, גוגל התחילה "להעניש" אתרים איטיים בכך שהיא דוחפת אותם מטה במנוע החיפוש. לכן, בעלי אתר עסקי שרוצים יותר טראפיק באתר שלהם ויותר הכנסות, ואף מבקשים לקדם את האתר שלהם במעלה מנוע החיפוש גוגל, חייבים לדאוג לכך שאתר הוורדפרס שלהם יהיה מהיר. 

מהי מהירות שנחשבת טובה לטעינת אתר? אנחנו מדברים על משהו כמו עד 2 שניות עד מצב שבו האתר נטען במלואו, וככל שזה נעשה מהר יותר, כך הדבר טוב יותר למניעת נטישה. סיבות שיכולות לגרום לאתר שלכם להיות איטי הן מגוונות. זה יכול להיות עקב שימוש בתוספים שאינם מתאימים לאתר שלכם, מודעות חיצוניות שיכולות להשפיע על מהירות האתר, עמוס שנוצר על האתר עקב כך שהאתר לא מגיש את הדפים בקובץ שמור ועוד.

המלצתי לשיפור מהירות האתר שלכם, היא שימוש בתוסף מטמון, אשר שמירת האתר בו יכולה להאיץ את מהירות האתר שלכם בין פי 2 לפי 5. תוסף המטמון יוצא העתק של האתר שלכם לאחר השמירה הראשונה, ולאחר מכן מציג את הגרה השמורה לכל גולש ועוקב.

טיפ נוסף וחשוב שכדאי לאמץ הוא להעביר את התמונות שלכם אופטימיזציה מתאימה לפני שאתם מעלים אותן לאתר שלכם. אומנם תוכן ויזואלי מעלה את את ההתעניינות בתוכן שלכם, אולם יחד עם זאת, אם התמונות לא מתאימות לפורמט האתר הן עלולות להזיק יותר מאשר להועיל. לכן, יש להשתמש בתוכנה לעריכת תמונות ולהקטין את גודל התמונה ובכך להתאימה לשימוש באתר שלכם. 

בנוסף כדאי לכם להיות ערים לעדכונים ולבצע אותם באתר הוורדפרס שלכם. אי-ביצוע העדכונים עלולה להאט את האתר שלכם משמעותית. תוכלו גם לשחק עם הגדרות האתר ולבחור בהצגת קטעים מהאתר ולא את התוכן המלא בדף הבית ובארכיונים ובכך להאיץ את מהירות האתר. 

בדיקת מהירות אתרים

לעיתים קרובות, בשל העובדה שאתם נכנסים לאתר שלכם על בסיס קבוע, הגלישה שלכם תהיה מהירה ברוב הפעמים, וזאת כיוון שהמחשב שלכם זוכר את הדף. אולם יתכן כי חווית הגלישה לא תהיה זהה וטובה עבור גולשים ממקומות שונים בעולם. לכן, המלצתי היא לבדוק את מהירות האתר באמצעות כלים דיגיטליים שנותנים לכם אומדן על מהירות האתר שלכם ואף מספקים המלצות לשיפור. הכלי הראשון הוא Google PageSpeed Insights. הכלי הזה מאפשר לכם לקבל ציון בין 0-100 בנושא ביצועי האתר שלכם, ובנוסף לכך נותן לכם טיפים מה כדאי לכם לעשות כדי לצמצם את זמני טעינת האתר שלכם (כמו דחיסת תמונות, הסרת אלמנטים שאינם בשימוש באתר ועוד). 

כלי נוסף שתוכלו להשתמש בו הוא GTmetrix הנחשב לכלי אמין לניטור אתרים בכל רחבי העולם. בהזנת האתר שלכם לכלי הדיגיטלי הזה, תקבלו דוח מלא וציון עבור ביצועי האתר שלכם. תוכלו לראות את זמן הטעינה המלא של האתר שלכם, הבעיות המרכזיות שדורשות טיפול ואילו משאבים צורכים את העומס הרב ביותר בשרת. הייחודיות של הכלי הזה היא שהוא מאפשר לבדוק את האתר משילובי מכשירים ודפדפנים שונים. 

עוד כלי מעניין שאני רוצה לדבר עליו הוא Pingdom. זהו כלי נהדר לשימוש יחד עם כלים נוספים ברשימה, והייחודיות שלו היא בכל שהוא מאפשר לכם לנטר את האתר שלכם ממקומות שונים בעולם. תוכלו לבדוק את ביצועי האתר שלכם עבור גולשים שונים ברחבי העולם ולדעת היכן עומד האתר שלכם בהשוואה לאתרים אחרים באינטרנט. תוכלו גם לראות פירוט לפי אחוזים של הרכיבים באתר שלכם שתופסים את רוב זמן הטעינה שלו. 

לסיכום: חווית גלישה טובה עבור הגולשים שלכם מתאפשרת בין השאר בזכות אתר שנטען באופן מהיר ואפשר ביצועים מיטביים עבור הגולשים שלכם. כדי לשפר את מהירות הגלישה באתר שלכם, אני ממליץ לכם בחום לבחון את האתר שלכם ולהתייחס לגורמים השונים שמאיטים את הגלישה באתר שלכם ולנסות לשפר אותם. 

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>