קידום חנות באינטרנטכל חנות וירטואלית חייבת לקדם את עצמה בגוגל משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שחלק גדול מאוד מהרוכשים עושים שימוש בגוגל בתהליך הקנייה (במוצרים יותר יקרים דרך המחשב הנייח ולא רק הנייד). בין אם בתחילת התהליך כדי לקבל מידע על האפשרויות השונות או בסופו כדי לבצע את הרכישה עצמה. הסיבה השנייה היא שחלק נכבד מהטראפיק של חנויות וירטואליות (שהוא גם הטראפיק האורגני והאיכותי יותר של אנשים שבשלים לרכישה ומעוניינים בה אקטיבית) בין 30%-40% מקורו בגוגל. קידום חנות וירטואלית לא תמיד מוצב כמטרה על ידי בעלי עסקים שבונים חנות כזו. כמו שגם קידום עסק בגוגל לא בהכרח מוגדר כמאמץ חשוב. הם אינם מקדישים מספיק זמן לתכנון מקורות הטראפיק לחנות שלהם או בכלל כיצד הם הולכים להביא טראפיק לחנות. אך מניסיון רב שנים חשוב לומר כי שיווק דיגיטלי לחנויות אינטרנט על כל היבטיו, כולל אופטימיזציה של אתרי מסחר אלקטרוני, שיפור נראות חנויות וירטואליות או הגברת המכירות דרך אתר איקומרס הם תהליך הכרחי. קידום חנות בגוגל אינו תהליך מורכב אך עדיין מדובר בתהליך וכאשר עושים את כל השלבים נכון אז רואים מהר יותר תוצאות בהשקעה מצומצמת יותר של זמן וכסף.

קידום חנות וירטואלית באינטרנט מתחיל במחקר מילים נכון

ההצלחה של קידום חנות וירטואלית באינטרנט או שיווק דיגיטלי לחנויות אינטרנט, בדומה להצלחה של כל אתר אחר בגוגל מתחילה בבניית האתר בהתאם למחקר המילים – אתם רוצים עוד לפני בניית האתר להבין מהם הביטויים הנכונים עבורכם עם תחרות סבירה ובעלי פוטנציאל ההמרה הגבוה יותר. סביב הביטויים הללו אתם תרצו לתכנן את מבנה האתר. אחרת תמצאו את עצמכם עם חנות וירטואלית בה הקטגוריות אינן אומרות כלום לגוגל או שהן כלליות מדי כמו קורקינטים, אופניים ועוד או לחלופין מכשירי חשמל.
במקום להוביל ולשלוט בביטויים כלליים מדי עם דפים לא מטורגטים, אתם רוצים שדפי הקטגוריה שהם החזקים יותר באתר בצורה טבעית ודפי המוצרים הרלוונטים הם אלו שיובילו את התוצאות בגוגל לביטוי הממוקד והמכוון רכישה שהלקוחות הפוטנציאלים שלכם מזינים לגוגל. לכן חשוב מלכתחילה להבין את כוונת הגולש, לוודא כי יש נפח חיפוש רלוונטי לאותם ביטויים ואז לבנות את האתר בהתאם.

אם אין לכם ניסיון במחקר מילים בסיסי אז מומלץ לקרוא את הפוסט שלי על מחקר מילים בגוגל. אז איך לקדם חנות בגוגל מעבר למחקר המילים הבסיסי? לשם כך מומלץ לעשות שימוש במספר טכניקות שיסייעו לדחוף את החנות שלכם קדימה בגוגל:

  • ניתוח מתחרים: בין אם אתם עושים שימוש בכלים בתשלום או שאתם עושים זאת בצורה ידנית עם צ'ק ליסט, חובה לבצע מחקר מתחרים מעמיק כדי להבין את מבנה האתר שלהם על בסיס ביטויים מובילים, את הדפים החזקים בגוגל ולאילו ביטויים הם נבנו על בסיס מה שמופיע בכותרת הראשית, בכתובת הדף, בתוכן וכולי.
    הבנת אתרי המתחרים מתבססת על ניתוח מפת אתר XML, פירורי לחם, מבנה דף הבית וכולי.
  • שילוב ביטויי LSI באתר: בשנים האחרונות שילבו בגוגל חזק יותר את כל נושא הביטויים הסמנטיים Latent Semantic Indexing (LSI) המסייעים בחיזוק דף קונקרטי. כלומר אם ביטוי מוביל עבור דף קטגוריה או דף מוצר שלכם הוא נעלי עקב לנשים אז ייתכן וכדאי לשלב ביטויים כמו עקבים לנשים, נעלי ערב, פלטפורמה וכולי.
  • ביטויים עונתיים: בתחומים רבים ישנה חשיבות לביטויים עונתיים כמו לדוגמא בגדי קיץ או מתנות לפסח. בשונה מקמפיין ממומן – אם לא תעבדו על ביטויים אלו לאורך כל השנה, סביר להניח שלא תהיו רלוונטיים כשהחיפוש יהיה בשיאו ולכן חשוב להקים ולתחזק דפים לביטויים אלו באופן קבוע.
    בנוסף אם אתם מזהים טרנד חדש בתחומכם שיגרור נפח חיפוש גדול להערכתכם כגון "פוגים" אז סביר להניח שכדאי לכם לבנות עבורו דף ולהתחיל לקדם אותו.
  • ביטויי זנב ארוך: תמיד מומלץ לקדם אתר חדש לביטויי זנב ארוך – כלומר ביטויים של 2-3 מילים ויותר, אך בחנויות וירטואליות זה עוד יותר רלוונטי. הסיבה לכך היא שלקוחות בשלים יותר, הנמצאים בשלב האחרון במסלול הקנייה יזינו לרוב ביטוי מדויק ומפורט יותר. אז גם אם מחקר המילים לא יראה נפח חיפוש גבוה מספיק לביטויי זנב ארוך, עדיין כדאי לטרגט עבורם אם מדובר בביטויים שנראה לכם שקונים פוטנציאלים יזינו בגוגל.
  • השתמשו בשפה טבעית: יכולת הקריאה של גולשים הולכת ופוחתת עם השנים – אין טעם לכתוב בשפה גבוהה. בימינו, רובנו מעדיפים שפה קצרה, פשוטה וקולעת – תסבירו לי תכל'ס ובצורה ברורה מה יש פה ומה זה נותן לי?
    זה נכון גם ככל שנתקדם אל חיפוש קולי באמצעות סירי, אלקסה או היי גוגל. הכלים האלו מעדיפים שפה טבעית, שפת דיבור ולכן אתם רוצים שהאתר שלכם ידבר אל הגולשים יותר מאשר ייכתב עבורם.
  • שימוש בשאלות ותשובות: ביטויי חיפוש של שאלות ותשובות הם פצצה ממספר סיבות – הראשונה היא שהם עונים על הצורך בשפת דיבור קצרה ופשוטה, השנייה שמי שמחפש שאלה בגוגל מחפש אותה מתוך צורך בידע או במענה מקצועי בשלב מוקדם יחסית של תהליך הקנייה – מה שיאפשר לכם לבסס איתו מערכת יחסים והשלישית היא שעם התפתחות כלי בינה מלאכותית יותר גולשים יפנו אליהם עם שו"ת וכלי הבינה המלאכותית הללו יצטרכו לשאוב את התשובות מתוך אתרים מסוימים ולתת להם קרדיט בתמורה.
    מן הסתם כדאי שהשאלות יעסקו במוצרים רלוונטיים באתר, מה שיאפשר לכם גם לתת קישור פנימי לאותו המוצר הרלוונטי.
  • חישבו על ביטויים מקומיים: אם זה רלוונטי עבורכם אז רצוי לשלב ביטויי חיפוש מקומי כמו לדוגמא קידום אתרים בפתח תקווה או התקנת אזעקה לרכב בתל אביב. כמובן שאם הדף מגובה במפה מגוגל ביזנס או כתובת עם תמונות אמיתיות אז זה יכול לחזק את בית העסק בצורה משמעותית ברמה המקומית.

אופטימיזציה של אתרי מסחר אלקטרוני לדפי מוצר ודפי קטגוריה

נגעתי בפוסט על קידום אורגני של אתרי אופנה (וגם בפוסט על קידום אתרי אופנה) בחלק מהדגשים הן ברמת התוכן והן ברמה הטכנית. ברמת התוכן כמובן שכדאי שהכותרות בדפי המוצר, כמו גם כתובות הדפים (חשוב שיהיו קצרים וכוללים את הביטוי הרלוונטי) עצמם והתיאורים (כל מוצר עם תיאור הוא יתרון על פני מתחרה עם מוצרים ללא תיאור, מחקרים רבים מראים כי דפים עם אלף מילים ומעלה מדורגים יותר גבוה בגוגל על בסיס קבוע) צריכים להיות ממוקדים בביטויים הרלוונטיים. חשוב שאלו יהיו ביטויים עם תועלת ולנסות להימנע מתוכן כפול באתר. לדוגמא אין צורך לנסות וליצור דף מוצר לחולצת גולף אדומה לנשים ודף לחולצת גולף כחולה לנשים וכן הלאה. במקרה זה כדאי למקד את הביטוי בחולצת גולף לנשים ולתת בדף המוצר עצמו את אפשרויות הצבעים השונות.

חשוב לא לשכוח את הטייטלים לגוגל – יותר מדי חנויות מציינות את שם המוצר בכתובת הדף ובכותרת הראשית בו אך במטא טייטל או במטא תיאור הם משאירים את שם האתר או כיתוב כללי ולא מושך אחר. זיכרו כי מטא טייטל ומטא תיאור הם אלו שמוצגים בגוגל והם יקבעו האם הגולשים יקליקו על הדף שלכם או לא. אם הם יהיו מושכים אז אחוז ההקלקה על דפי האתר שלכם הCTR יגדל וקיימת סבירות שגוגל יראה את האתר כרלוונטי יותר.

אפשר בהחלט לשלב במטא טייטל תועלות שהאתר מספק כמו משלוח חינם או מבצעים כאלו ואחרים. נתונים אלו יגרמו ליותר גולשים להקליק על הדף.

קידום חנות בגוגל באמצעות שימוש מתקדם בתוכן

קידום חנות וירטואלית בגוגלבלוג: מחקרים רבים הראו כי שימוש בבלוג יכול לתרום משמעותית לקידום מכירות באתרי מסחר באמצעות חשיפה שונה לקהל היעד. ברמת הSEO השימוש בבלוג נותן לנו הן תוכן איכותי וכמותי שמסייע בבניית קישורים פנימיים לדפי מוצר וקטגוריה וכן בדירוג האתר עבור ביטויים נוספים שאינם בהכרח שמות מוצר או קטגוריה.

כתיבת פוסטים באתרים אחרים או יחסי ציבור: שימוש בכתבות תוכן באתרי חדשות או באתרים מובילים בנישה שלכם יכול לשמש למטרות קידום אורגני של חנות וירטואלית אם אתם דואגים לקבל קישור מאותה כתבה לאתר שלכם.

כתיבה ברשתות חברתיות: אגע בהמשך הפוסט בהרחבה בנושא של רשתות חברתיות וכיצד הוא תורם בצורה עקיפה לקידום חנות וירטואלית בגוגל. אך כאן אציין שאם אתם כבר מייצרים תוכן לבלוג שלכם או לאתרים אחרים אז כדאי לחשוף אותו ברשתות חברתיות ולנצל אותו עד תומו.

בניית רשימת תפוצה: אחד הערוצים הכי פחות מוערכים שמייצרים אולי הכי הרבה כסף הוא בניית רשימת תפוצה באמצעות דיוור ולכן אם אתם כבר מקדמים את האתר ומשיגים את הטראפיק האורגני אתם רוצים בהקדם האפשרי לפתוח רשימת תפוצה ולהתחיל לייצר הכנסה מרשימת לקוחות קיימים ופוטנציאלים שאתם בונים איתם אמון בצורה קבועה ומציעים להם הצעות רלוונטיות בצורה שיטתית.

קידום אתרים לחנויות מקוונות – היבטים טכניים:

ברמה הטכנית ישנם מספר כללים שכדאי לקחת בחשבון – קודם כל בנו את האתר שלכם לפי העקרונות של הסכמה (scheme markup) כדי שגוגל תוכל להוציא את מירב המידע על המוצרים, התמונות, ההמלצות אם קיימות באתר ועוד. בביטויים מסוימים גוגל תציג חלק מהמידע הזה כבר בדף התוצאות של גוגל מה שכאמור יביא יותר גולשים להקליק על הדף שלכם דווקא.

סכמה היא צורה של הצגת נתונים בצורה מובנית שמובנת למנועי חיפוש. הסכמה מאפשרת להם להבין בצורה פשוטה יותר את סוג התוכן וכך חוסכת להם משאבי סריקה ואינדוקס משמעותיים. בתמורה הם מציגים כאמור את המידע בדפי התוצאות כך החנות הוירטואלית זוכה לשיפור נראות. באמצעות שימוש בסכמה אתם יכולים להציג מספר צורות של תוכן מאתר ה Ecommerce שלכם:

  1. סכמה של דף מוצר – ניתן לספק לגוגל מידע מדויק על המוצר, התיאור והתמונה שלו, הזמינות שלו במלאי, המחיר והביקורות שניתנו עליו.
  2. סכמה של פירורי לחם – ניתן להבהיר לגוגל את מבנה האתר והניווט בו באמצעות סכמה שאומרת לגוגל – אלו הם פירורי הלחם באתר. גוגל כאמור יכול גם להבין זאת לבד, אם המבנה ברור דיו, אך הסכמה מקלה על התהליך.
  3. סכמת ארגון – גם כאן ניתן באמצעות שימוש בסכמה לומר לגוגל מהו העסק שלכם, מהם פרטי יצירת הקשר, מיקום (חשוב כאמור בהקשר של חיזוק נוכחות מקומית) ופרופילים ברשתות החברתיות.
  4. סכמת שאלות ותשובות – נגעתי בשאלות ותשובות בהסבר על התוכן. אם כבר השקעתם ויצרתם שאלות ותשובות אז חשוב לומר לגוגל כי אלו שאלות ותשובות שייתכן וירצה להציג כשאלות ותשובות מתוך האתר בדפי התוצאות שלו.

חשוב לשים לב כי האתר שלכם לא מייצר יותר מדי דפים מיותרים – מערכות שונות של חנויות Ecommerce לעיתים מייצרות דפי תגיות או דפי חיפוש המאונדקסים בגוגל עם כתובת ייחודית משלהם.
דפים אלו כוללים למעשה כבר תוכן אחר – תופעה זו גורמת לגוגל לחשוב שיש המון תוכן כפול באתר שלכם ולפגוע בדירוג שלו. לעיתים לא מדובר בתוכן כפול אלא פשוט בהמון המון דפים שנראים דומים כמו הדוגמא של חולצות הגולף בצבעים שונים, במקרים כאלו שבהם התוכן בכל דף הוא רזה והדפים כמעט זהים למעט השם או הכותרת – שיקלו לאחד מספר מוצרים לדף אחד. באופן כללי נסו לוותר על דפי מוצר עם תוכן רזה מאוד. קחו את הזמן והשקיעו ביצירת תוכן מעובה גם אם הוא יכלול חוות דעת, סקירות שונות או כל מידע אחר.

מבנה אתר אידיאלי עבור קידום אורגני של חנות באינטרנט

גם בנושא זה ניתן להרחיב יותר בפוסט שכתבתי על אפיון אתרים לגוגל או בפוסט על אפיון חנות וירטואלית. אחזור על חלק מהנקודות היותר חשובות פה למי שצריך רק את התמצית ברמת תתי כותרות – קודם כל חשוב לבנות את האתר למובייל! נכון שכתבתי כי בקניות חשובות הגולשים מעדיפים לרוב לשבת על הנייח, עדיין בתקופתנו המובייל מוביל ולכן חשוב לבנות בראש ובראשונה עבורו ולאחר מכן לוודא שגרסת הדסקטופ מוצלחת אף היא.

מבנה האתר חייב להיות ברור הן לגולשים והן לגוגל ולהתבסס על מחקר המילים. אתם רוצים שדף הבית, הקטגוריות העיקריות, תתי הקטגוריות ודפי המוצר ישקפו פירמידה מסודרת והגיונית. המבנה שתיצרו על הדף ישתקף בהיבטים שונים:

  • פירורי לחם – חובה להשתמש בפירורי לחם שישקפו את מבנה האתר ויספקו תועלת נוספת הן בהיבט של קישורים פנימיים והן בהיבט של הסכמה.
  • קישורים פנימיים – ארחיב על כך בחלק שלם ונפרד כי מדובר בנושא חשוב, אך בגדול אומר כי מבנה האתר צריך לקבל ביטוי הגיוני ושיטתי ברמת בניית הקישורים הפנימיים.
  • מפת אתר XML – פריט הכרחי בכל חנות מקוונת שיציג לגוגל בצורה פשוטה את ההגיון והמבנה של האתר על בסיס מחקר המילים.

מעבר למבנה האתר, עצם הארגון שלו מארגן את שיטת העבודה על האתר לדעתי. קידום חנות וירטואלית בגוגל מחייב עבודה שיטתית הנבנית שכבה על שכבה והשכבה הבסיסית ביותר לאחר מחקר המילים היא המימוש שלהם במבנה האתר שמשקף הן את הבנת חווית המשתמש, יישום אסטרטגיית התוכן ובהמשך כפי שנראה גם ניטור קבוע של הנתונים ושיפור שיטות העבודה כדי להגדיל את הכנסות החנות המקוונת.

חשיבות ביצועי אתר בעת קידום חנות בגוגל

חשוב מאוד שהחנות הוירטואלית שלכם תטען מהר הן במובייל והן בדסקטופ, חווית קנייה מתחילה בחווית גלישה טובה ואתם לא רוצים שהאתר שלכם יסבול מבעיית ביצועים. אם אתם לא יודעים איך לשפר את מהירות האתר שלכם? מומלץ לקרוא את הפוסט הרלוונטי בנושא. בעיה טכנית נוספת היא פגנציה – כלומר שכל קטגוריה מציגה המון דפי תוצאות שהגולש נאלץ לדפדף ביניהם. ישנם מספר פתרונות טכניים לבעיה זו ואם אתם נתקלים בה אז מומלץ לקרוא את הפוסט בנושא דו"ח SEO שמתייחס לכך גם כן.

גם בביצועי האתר ניתן לראות עד כמה הנושאים קשורים זה לזה – אם תבנו מראש את החנות עבור מובייל כפי שציינו אז מן הסתם היא תיבנה בצורה קלה ופשוטה יותר מה שישפר את ביצועי האתר שלכם. כדי לשפר חווית משתמש וליצור ניווט פשוט ואינטואיטיבי אתם צריכים מבנה אתר פשוט ומובן.

בנוסף לניווט פשוט עם תפריטים ברורים וקריאה לפעולה ברורה (פירוט בהמשך), בנייה במובייל מחייבת עיצוב קל וגמיש יותר המותאם לסוגי מסכים שונים, בנייה למובייל מחייבת דחיסת תמונות, שימוש בזיכרון של הדפדפן (קאשינג), הקטנת קבצי ג'אווה וCSS ועוד.

דחיסת תמונות –  אני אגע בהמשך בכל נושא התמונות בהרחבה משום שבתקופה של חיפוש ויזואלי יש להן חשיבות הולכת וגוברת כפי שרואים בגוגל אדס עם מודעות המוצרים. אך בהקשר של ביצועי אתר חשוב במיוחד לחנויות לא להתפשר על תמונות קלות משקל, למרות שבחנות אנו נרצה תמונות איכותיות במיוחד שיעודדו רכישה של המוצרים אסור שהם יבואו על חשבון הביצועים.

יש מי שמחליט לעשות שימוש בAMP – Accelerated Mobile Pages (AMP) כדי לשפר את חווית המשתמש. זוהי גם ההמלצה של גוגל בחלק מהמקרים ויש לכך התייחסות שלמה בגוגל סרץ קונסול. רק חשוב לוודא שלא נוצרים שני אתרים שונים ברמת כתובות הדף והיבטים נוספים למובייל ולדסקטופ. נתקלתי באתרים בהם היתה בעיה שכזו וזה מכשול רציני בקידום חנות וירטואלית.

מרכיב חשוב נוסף בהיבט הביצועי קשור יותר להמרות ופחות לקידום חנות וירטואלית בגוגל. מכיוון שאנחנו בסעיף זה אזכיר אותו בכל זאת ואגיד שהכרחי שבכל דף באתר תהיה קריאה לפעולה ברורה – אל תשכחו שבסופו של דבר אתם רוצים שמי שהגיע לאתר ירכוש ולכן קריטי שהגולש יבין תוך מספר שניות מה רצוי מבחינתו בדף אליו הגיע – בין אם מדובר ברכישת מוצר או הרשמה לניוזלטר.

איך לקדם חנות בגוגל באמצעות קישורים?

קישורים פנימיים – הפרקטיקה הקלה והפשוטה ביותר לייצור קישורים פנימיים באתרי מסחר היא באמצעות בלוג אוטוריטה בתחום שעולה בתוך אתר החנות ומספק הן מידע על המוצרים השונים או על חדשות בתעשייה וכן מקשר על דפי המוצר הרלוונטיים לכל פוסט שכזה.

קישורים חיצוניים – גם פה בלוג יכול לסייע משום שקל יותר להשיג קישורים לתוכן מועיל או ויזואלי במיוחד מאשר לדפי מוצר, אך באמצעות תוכנית לבניית קישורים אפשר בהחלט ליצור קישורים הן לדפי קטגוריה והן לדפי מוצר שרוצים לדרג. ישנן לא מעט דוגמאות ברשת לאתרי מסחר אלקטרוני חזקים מספקי שאינם נדרשים לקשר לדפי מוצר כדי שאלו יופיעו במקומות הראשונים בגוגל. הכוח של הדומיין לצד מבנה אתר נכון מספק בהחלט במקרים רבים – מה שמחזיר אותנו לנקודה הראשונה של בניית האתר מתוך מחשבה על ביטויי המפתח.

קידום אורגני של חנויות בגוגל – ניטור וניתוח נתונים

גוגל אנליטיקס וסרץ קונסול – בעבר הכלי המרכזי ביותר לניטור נתוני חנות בגוגל היה גוגל אנליטיקס אך מאז אחד מעדכוני הפרטיות באנליטיקס, גוגל הפסיק להציג את הביטויים דרכם מגיעים לאתר מגוגל. בלעי אתרים ומקדמי אתרים עברו להשתמש בסרץ קונסול, שגם בו המידע חלקי אך עדיין יותר מפורט.
מכיוון שלגוגל יש אינטרס לתת תיעדוף לממומן, על פני קידום אורגני של חנות וירטואלית, הם קיבלו החלטה לסגור את האנליטיקס יוניברסל שנתן לא מעט תובנות למקדמי אתרים והיה מבוסס על טעינה של דפים ובמקומו לקדם בכל הכוח את אנליטיקס 4 שמבוסס איוונטס, אירועים ובכך נותן מידע שיותר רלוונטי למפרסמים בתשלום. צעד זה מחזק עוד יותר את המרכזיות של הסרץ קונסול בניטור נתוני SEO.

המרות – אחד הכאבים הגדולים ביותר למקדמי אתרים של חנויות בגוגל הוא שאלת ההמרות – בעלי אתרים רוצים המרות. מקדמי אתרים מקדמים אתר ליתר טראפיק רלוונטי ומיקומים גבוהים בגוגל. לרוב יש צורך בגורם שלישי שינטר את התנהגות הגולשים באתר עצמו על ידי הוט ג'אר או כלים אחרים על מנת לשפר המרות באתר. אך זהו אינטרס הן של בעלי האתרים והן של מקדמי האתרים.

מעקב אחרי מיקומים – מן הסתם בעת קידום חנות וירטואלית אנחנו רוצים לדעת כיצד החנות השתפרה במיקומים בגוגל וזהו אולי הפרמטר החשוב ביותר לתהליך הקידום ולאחריו הטראפיק האורגני. אך ישנם עוד לא מעט פרמטרים שניתן למדוד ולהגיע מניתוח שיטתי שלהם לתובנות מעניינות במיוחד.

כדי לנטר ולעשות בדיקות שוטפות על מאמצי הקידום שלכם עליכם להגדיר מדדים מרכזיים פרט למיקומים, לטראפיק האורגני ולהמרות שתרצו למדוד – Key Performance Indicators (KPIs)
לדוגמא השוואה של ביצועי האתר בגוגל ביחס לעדכוני האלגוריתם המרכזיים של גוגל. כל מקדמי האתרים יודעים לומר בתעשייה מתי נעשה עדכון משמעותי באלגוריתם של גוגל ופחות או יותר על מה השפיע (תוכן, קישורים, ביצועי אתר וכולי). השוואה של השניים יכול לומר לנו איפה יכולה להיות בעיה של החנות בקידום האורגני שלה.

מדדים אחרים יכולים להיות דברים שעלו מתוך הדו"ח אודיט כגון מבנה אתר, ביצועים וכולי. גם כאן ניתן להגדיר ביצוע דוח שכזה אחת לתקופה ולהגדיר מדדים שרוצים לשפר כמו מהירות טעינה או כמות תוכן כפול או כמות תוכן מאונדקס וכולי.

מדד פופלרי לדוגמא בהיבט זה הוא המדידה של השפעת עדכון התוכן באתר על מיקומי האתר בגוגל וכיצד הארכת התוכן או עדכונו משפיעים על המיקומים.

מספר דוגמאות לתובנות שעלו כתוצאה ממחקרים שנעשו בתעשייה על בסיס ניטור של לא מעט אתרים בגוגל:

  • מחקר של אתר בקלינקו הראה כי התוצאה הממוצעת בארה"ב לדף הראשון מכילה 1447 מילים. כלומר תוכן מקיף על נושא מסויים משפר מאוד את היכולת להופיע גבוה יותר בגוגל.
  • מחקר של גוגל מראה כי 53% מהמבקרים באתר מסוים ינטשו אותו אם יקח לאתר יותר מ3 שניות להיטען ולכן הם שמים דגש רב כל כך על ביצועי אתר.
  • מחקר של AHREFS מצא כי לדף ממוצע בארה"ב שמדורג במקום גבוה יש מעל אלף קישורים נכנסים מה שמצביע על חשיבות בניית הקישורים. מחקר אחר שלהם מראה שהתוצאה במקום הראשון בגוגל מקבל 31.7% מההקלקות – מראה עד כמה ישנה חשיבות למקום ראשון.
  • מחקר של חברת ברייטלוקאל מצא כי ל46% מהחיפושים בגוגל יש כוונה מקומית, כלומר ישנה חשיבות למיקוד גיאוגרפי מקומי במיוחד בחנויות בעלות סניף פיזי. עוד הוא מצא כי 86% מהלקוחות באמת קוראים את הביקורות של עסקים בגוגל ביזנס כך שחשוב מאוד לעודד לקוחות לכתוב לכם ביקורות איכותיות ואותנטיות ולא פחות חשוב לקרוא את הפוסט שלי על גוגל ביזנס, אם טרם קראתם אותו.
  • מחקר של האב ספוט מצא כי לתוכן וידאו יש פי 50 יותר סיכוי לגרום לאנשים להקליק במנועי חיפוש לעומת תוצאות טקסט רגיל. לדעתי המגמות השתנו מעט בשנתיים האחרונות וכוחו של הוידאו ירד, אך ייתכן ואני טועה. הם גם טוענים ש72% מהלקוחות יעדיפו ללמוד על מוצר מתוך סרטון מאשר מטקסט אך כאמור שווה לבדוק זאת לעומק.
  • מחקר של חברת אנבאונס גילה שלדפים שממירים בצורה גבוהה במיוחד יש 38% יותר תמונות מאשר דפים עם אחוז המרה נמוך יותר, מה ששוב מחדד מה שציינתי על התמונות האיכותיות הנדרשות באתר מסחר מקוון.
  • מחקר של אתר מוז מראה כי ל99.2% מהאתרים שממוקמים ב50 התוצאות הראשונות יש לפחות קישור אחד שמפנה אליהם. עוד חיזוק לנושא הקישורים הנכנסים.
  • מחקר של סטון טמפל מצא ש63.6% מהתוצאות בחיפוש קולי בארצות הברית באים מהטופ 3 בתוצאות של אותו ביטוי – מה שמצביע על החשיבות של אופטימיזציה לחיפוש קולי (נגיע לזה עוד מעט) וגם על כמה החזקים מתחזקים יותר אם הם עושים את הדברים נכון.

החשיבות של איט! במיוחד עבור חנויות וירטואליות בתחומי הבריאות

מה זה איט?  E-A-T הם ראשי תיבות של Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness כלומר ניסיון, סמכותיות ואמון וגוגל שמים עליהם דגש מאוד גדול במיוחד בתחומים של "כסף או חייך" כלומר תחומים שעוסקים בכסף או בבריאות בהם יש צורך לזהירות משנה בתוכן שמופץ באינטרנט כדי לוודא שלא מדובר בתרמית או בתוכן לא מקצועי או מסוכן. לכן חשוב מאוד להקפיד על שימוש במרכיבים הבאים שיתרמו לקידום החנות הוירטואלית שלכם:

  1. הציגו מומחיות – התוכן שאתם מציגים חייב להיראות מקצועי ולצייר אתכם כמובילים בתחום. סיבה נוספת מדוע חשוב גם לחנות וירטואלית לתחזק בלוג מקצועי ואף סקירות מוצרים.
  2. בנו סמכות לאתר – סמכות נבנית בעיקר על ידי קישורים נכנסים לאתר מאתרים חזקים בנישה שלכם או מאתרים חזקים ברשת בעברית. כדאי גם להציג באתר שלכם המלצות או ביקורות חיוביות ולראיין או להציג תמונות של מומחים או של חברות מקצועיות בנישה שלכם שאיתם עבדתם.
  3. בנו את האמינות שלכם ושל האתר שלכם: ברמה האישית שלכם כדאי לבנות דף אודות חזק עם כתובת אמיתית, תמונות ופירוט מקצועי עליכם ואם יש אז גם על הצוות שלכם. בנו דף תנאי שימוש באתר, דף החזרות ומשלוחים ברור ותציגו אפשרות קלה ליצור קשר עם התמיכה שלכם. חשוב מאוד גם שהאתר יהיה מוגן עם תעודת אבטחה מסוג SSL שהיא היום תנאי בסיסי לאתר סחר בשל העובדה שהם סולקים כרטיסי אשראי.

חשיבותן ותפקידן של תמונות בתהליך קידום חנות אינטרנט בגוגל

צילום מוצרים עבור קידום חנות וירטואלית, במיוחד בתעשיות יוקרתיות יותר, הוא אחד מההוצאות המשמעותיות יותר של בעלי עסקים וכפי שראינו יש לתמונות הללו חשיבות רבה מאוד בהגדלת כמות ההמרות באתר אך יש לאזן זאת עם דחיסתן של התמונות כדי לא לפגוע בביצועי האתר ובקידום החנות בגוגל. על כך יש להוסיף את עלייתו של החיפוש הויזואלי והמשקל הגדל שגוגל נותן להצגת תמונות בחלק משאילתות החיפוש, מה שאומר שאתרים שמשכילים לעשות שימוש נכון בתמונות יכולים לקבל טראפיק גם מחיפוש תמונות ולא רק מהחיפוש הטקסטואלי הרגיל.

איך לקדם חנות בגוגל באמצעות שימוש נכון בתמונות?

  • השתמשו בשם קובץ תיאורי – אל תקראו לתמונה בשם 123 או במספר הקטלוגי של המוצר. אם התמונה שייכת לשעון רולקס יוקרתי אז כיתבו זאת בשם הקובץ של התמונה.
  • דחסו את התמונות – נכון, דיברתי על כך כבר אבל אי אפשר לדבר מדי על הנושא – אני דוחס את התמונות גם לפני עלייתן לאתר וגם עם כלים שונים באתר עצמו.
  • מומלץ להוסיף תיאור אלטרנטיבי (אלט) וגם שורת תיאור לתמונה עצמה. ככל שגוגל תשכיל להבין טוב יותר על מה התמונה ומה ההקשר שלה כך הסבירות תגדל שהיא תציג אותה עבור שאילתות מסוימות וגם תחזק את הדף שבתוכו מופיעה התמונה.
  • שימוש במפת אתר לתמונות – במידה ויש לכם קטלוג רציני של תמונות ואף גלריה באתר שעומדת בפני עצמה, ייתכן וכדאי לכם ליצור מפת אתר רק עבור התמונות. ממליץ לפנות לפוסט שציינתי לעיל על מפות אתר להרחבה בנושא.

קידום בינלאומי של אתרי חנות וירטואלית

אם החנות שלכם מטרגטת קהלים במדינות שונות אתם תצטרכו להחליט מהי השפה הראשית שלכם ומהן השפות המשניות. אם יש חשיבות זהה לשפות שונות אז ייתכן וכדאי לכם לרכוש דומיין ספציפי לכל מדינה ולקדם אתר ספציפי לאותה מדינה ובאותה שפה. אם השפה העיקרית שלכם היא אנגלית או עברית אז סביר להניח שתלכו על דומיין COM או CO.IL ואז תצטרכו להחליט האם יתר השפות ישבו על סאב דומיין או על פולדרים באתר. לכל החלטה יש את היתרונות והחסרונות שלה וקשה להמליץ המלצה אחת לכולם מבלי להכיר את התמונה העסקית הכוללת שלכם. זו אחת הסיבות מדוע אני ממליץ תמיד להתחיל עם ייעוץ בנושא קידום אתרים לחנויות מקוונות לפני שמכוונים לכיוון זה או אחר.

גם אם החלטתם לשים את השפות על פולדרים באתר ועשיתם שימוש בתוסף גוגל טרנסלייט כדי להציג את אותן שפות, תוכלו לעשות שימוש בתגי hreflang  כדי לומר לגוגל אילו גרסאות תוכן באילו שפות להציג למשתמשים שונים על בסיס המיקום שלהם.

אם אתם הולכים על מבנה של פולדרים לשפות השונות אז כדי ליצור מבנה כתובות אתר ברור ומוגדר היטב לפי שפה (לעיתים עושים זאת עבור מיקומים גיאוגרפים, אך זה לרוב בארה"ב כשעובדים במדינות או ערים שונות באנגלית). כלומר הדומיין לוכסן שפה לוכסן שם הקטגוריה/דף המוצר.

מן הסתם כדאי שהתוכן עבור שפה אחרת יהיה מותאם מבחינת השירותים והפנייה לאותה שפה. במקרים בהם אין משאבים הולכים על גוגל טרנסלייט אך זהו לא הפתרון המועדף. איני אומר שלא ניתן להביא טראפיק על ביטויים כאלו (עשיתי זאת עם אתר שתורגם לאנגלית כך והביא 20% מהטראפיק האורגני שלו באנגלית) אך לא הייתי אומר שזו פרקטיקה מומלצת.

בהינתן מיקוד בשוק מסוים – לדוגמא ארה"ב, לא תרצו שהאתר שלכם באנגלית יקבל את כל הקישורים שלו מתאילנד או הודו משום שזה יוצר עיוות ומשיכה לכיוון גיאוגרפי מסוים. חשוב שפרופיל הקישורים ידמה במשהו את הטירגוט הגיאוגרפי.

אופטימיזציה לחיפוש קולי של חנויות בגוגל

אם אתם זוכרים אז לפני הצ'אט GPT והבינה המלאכותית, הסכנה להכחדה של קידום האורגני בגוגל היה החיפוש הויזואלי והחיפוש הקולי ששניהם התחזקו מאוד בשנים האחרונות. לנושא הויזואלי התייחסתי בחלק על התמונות וכעת ארצה לגעת בקצרה באופטימיזציה לחיפוש קולי.

  1. כפי שציינתי בחלק על מחקר מילים, חשוב כי השפה תהיה שפה פשוטה, שפת דיבור שאידיאלית גם לחיפוש קולי.
  2. חיפוש קולי לרוב קשור בחיפוש מקומי (אנשים בנייד, בתנועה, מחפשים משהו קרוב אליהם) ולכן יש חשיבות רבה לרשומת הגוגל ביזנס ולהתייחסות הלוקאלית באתר.
  3. גם השימוש בסכמה (רואים שוב איך הכל קשור?) יקל על גוגל להבין על מה התוכן ולהשיב בצורה זו על חיפוש קולי.
  4. מכיוון שמדובר במחפשים במובייל, בתנועה אתם כבר צריכים לדעת (אם קראתם עד פה) מה קריטי עבורם – מהירות טעינה של האתר כדי לאפשר להם לקבל מידע ממוקד בצורה מיידית.

קידום חנות וירטואלית בגוגל ושימוש ברשתות חברתיות

כל הזמן שואלים אותי האם פרסום פוסטים בפייסבוק או טיקטוק יסייע לחנות המקוונת שלי בדירוג בגוגל? התשובה היא לא. מה שכן ניתן לעשות שימוש ברשתות חברתיות כדי לחזק את המותג וליצור סיגנלים חברתיים שמסייעים בחיזוק האמינות והסמכות של המותג ובצורה עקיפה מסייעים לדירוג בגוגל.

  1. ברגע שגוגל רואה שיש למותג דף פייסבוק/אינסטגרם, ערוץ יוטיוב, רשומת גוגל ביזנס אז באופן טבעי האתר מקבל יותר משקל. תחשבו על התפתחות טבעית של עסק – לרוב הוא יתחיל ברשתות ויעבור לאתר או יעשה את הדברים במקביל.
  2. פרופילים רציניים ברשתות חברתיות תומכים בEAT של האתר. אנחנו יודעים כי גוגל אוספת מידע על הפרופילים האלו, גם אם הם לא מסייעים בדירוג בתוצאות החיפוש.
  3. כאשר גוגל רואה (אנליטיקס) כניסות מרשתות חברתיות האתר באופן טבעי מקבל יחס אחר מאשר אתר שכולו מנסה להשיג 100% מהטראפיק רק מגוגל אורגני.
  4. שימוש במשפיענים – אם יש לכם יכולת להשתמש במשפיענים בנישה שלכם כדי לקבל יותר חשיפה ברשתות החברתיות זה מצויין. גם אם לא השגתם קישור מהאתר שלהם לשלכם – עדיין מהלכים מסוג זה יגדיל את נפח החיפוש לביטויי המותג מה שיגרום לגוגל לראות את האתר שלכם כרציני יותר.
  5. הגברת המכירות דרך אתר איקומרס באמצעות שיפור החוויה בעת נטישת עגלת קניות – הרבה גולשים יוסיפו פריטים לעגלת הקניות אך לא יסיימו את הרכישה. ניתן לטרגט ולפרסם לאותם הגולשים בפרופילים שלהם ברשתות החברתיות את המוצרים שהם "שכחו" בעגלה ולא סיימו להזמין. פעולה זו יכולה להביא די בקלות להגברת המכירות דרך אתר איקומרס שלכם.

לסיכום, אפשר לומר כי קידום חנות וירטואלית בגוגל הוא מסע, מסע רב שכבתי, הנבנה בהדרגה החל ממחקר המילים ועד הניטור ומימוש המסקנות. מדובר בתהליך רב מימדי שמצריך כל הזמן התייחסות לביטויים, אופטימיזציה בחנות עצמה ומחוצה לה, תהליך הכולל היבטים של SEO טכני, כתיבת תוכן, שימוש ברשתות חברתיות ועוד. אך אם עושים זאת מקצועית ובצורה שיטתית לאורך זמן הפירות והתוצאות מערוץ השיווק הזה עולות על כל דמיון ולכן רצוי לבנות תהליך שיטתי וקבוע המעוגן בקלנדר עם פעולות קבועות שיאפשרו לכם להתמיד עד להצלחה בבניית המותג שלכם בגוגל.

ואם תרצו מקדם אתרים מקצועי עם ניסיון רב בקידום חנויות וירטואליות בגוגל – מוזמנים לפנות אלי. לפוסטים נוספים על קידום חנות אינטרנטית בגוגל.

למצות פוטנציאל מהאתר:

נמאס לכם מחברות קידום אורגני עם אנשי מכירות תותחים, שמוכרים לכם בעיקר הבטחות ולא תוצאות? אני מזמין אתכם לחוות חווית קידום מקצועית באמצעות השיטה שבה אני מלווה עסקים מרוצים ב 17 השנים האחרונות. לפגישת ייעוץ ראשונית =>